Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,189
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مه در ایجاد حوادث جاده های کشور

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

 تاثیر برخی بنیان های مخرب جغرافیایی مثل مه بر راه ها بسیار قابل توجه است. بسیاری از شبکه راه های کشور از یکسری نقاط حساس از قبیل مناطق مه گیر می گذرد. مه از جمله پدیده های جوی است که به طور مستقیم و بی واسطه بر ایمنی حمل و نقل تاثیر می گذارد و در برخی مواقع سال سطح جاده را می پوشاند و باعث 2.5-1.5 درصد از مرگ های ناشی از تردد خودروهاست. این پدیده دارای انواع مختلف تشعشعی, هم رفت و تبخیری می باشد و بر اساس آستانه های بحرانی آن در حمل و نقل جاده ای به صورت مه متراکم, مه غلیظ و مه معمولی تقسیم بندی می گردد. توزیع زمانی و مکانی وقوع مه به لحاظ فصلی و نیز در ماه های مختلف سال شرایط متفاوتی را بر جاده های کشور حاکم می نماید. تعداد نقاط حادثه خیز و پر خطر بدین لحاظ در کشور 237 مورد ذکر شده است. مه به چهار شکل عمده در ایجاد و شکل گیری حوادث جاده ای تاثیر دارد که عبارتند از: کاهش قابلیت دید, کاهش قابلیت شنوایی, لغزندگی جاده و اعمال فشارهای روانی و کاهش تمرکز حواس رانندگان. در تقسیم بندی علل تصادفات هم جزو علل مستقیم و هم جزو علل واسطه یا قبلی به شمار می آید. راهکارهای حفاظتی مختلفی در شرایط مه آلود وجود دارد که استفاده از تجهیزات هشداردهنده, از بین بردن و تعدیل آن از طرق مختلف مثل گرما, مه زدایی مکانیکی, بارورسازی از طریق آئروسلها, تغذیه الکتریکی, استفاده از چراغ های مه شکن و پاکسازی مه های سرد از آن جمله اند. هدف از ارایه این مقاله نمایاندن نقش بارز مه به عنوان یک عامل جغرافیایی در ناامنی شبکه ارتباطی کشور و تقلیل هزینه ها از طریق شناخت مکانیسم آن می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبادی نژاد، سیدعلی، شادفر، صمد، شادمانی، علیرضا، و جعفریان، محمدحسن. (1385). نقش مه در ایجاد حوادث جاده های کشور. دانش انتظامی، 8(4)، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/100489/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی نژاد سیدعلی، شادفر صمد، شادمانی علیرضا، جعفریان محمدحسن. نقش مه در ایجاد حوادث جاده های کشور. دانش انتظامی[Internet]. 1385؛8(4):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/100489/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی عبادی نژاد، صمد شادفر، علیرضا شادمانی، و محمدحسن جعفریان، “نقش مه در ایجاد حوادث جاده های کشور،” دانش انتظامی، vol. 8، no. 4، pp. 57–66، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا