مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حادثه پذیری؛ (بازنگری پژوهش های مربوط به نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی؛ به سوی مدلی برای تبیین)

صفحات

 صفحه شروع 100 | صفحه پایان 121

چکیده

 جمع بندی پژوهش های مرتبط با موضوع تصادفات در میان رانندگان, حاکی از آن است عوامل شخصیتی و روانی, که موجب بروز حادثه می شوند, به طور نسبی در افراد مختلف ثابت هستند. شواهد پژوهشی متعددی در مورد رابطه متغیرهای برونگرایی و هیجان خواهی, منبع کنترل بیرونی, تکانشگری, هوش و قدرت ادراک با حوادث موجود است. این پژوهش ها زمینه را برای تولید سازه ای با عنوان «حادثه پذیری» و شخصیت حادثه پذیر, که اشاره بر ابعاد روان شناختی و فردی دخیل در حوادث داشت, فراهم کرد, لکن بعد از مدتی کاربرد این اصطلاح و الگوهای مربوط به آن با محدودیت های علمی و روش شناسی مواجه شد. رفته رفته با ظهور روش شناسی قوی و دیدگاه های چند جانبه نگر در متون و پژوهش های مرتبط, اصطلاح «در معرض حادثه بودن» به عنوان عاملی که حادثه پذیری را در بطن خود جای داده است, جایگاه خود را در ادبیات پژوهشی مربوط به حوادث پیدا کرده است. در این مقاله نخست با مروری بر سابقه پژوهش های مرتبط با عوامل انسانی دخیل در حوادث, سعی خواهد شد تا تصویری روشن از سیر این تحولات ارایه گردد و برخی الگوهایی که در این زمینه مطرح است, مورد بحث قرار گیرد. نکته مستتر در این مقاله این است که در مراحل صدور گواهینامه رانندگی, توجه به ویژگی های شخصیتی و روان شناختی متقاضیان می تواند نتایج ارزنده ای در جلوگیری از حوادث رانندگی داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زلقی، علی، و ملکی، حمید. (1385). حادثه پذیری؛ (بازنگری پژوهش های مربوط به نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی؛ به سوی مدلی برای تبیین). دانش انتظامی، 8(3)، 100-121. SID. https://sid.ir/paper/100504/fa

    Vancouver: کپی

    زلقی علی، ملکی حمید. حادثه پذیری؛ (بازنگری پژوهش های مربوط به نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی؛ به سوی مدلی برای تبیین). دانش انتظامی[Internet]. 1385؛8(3):100-121. Available from: https://sid.ir/paper/100504/fa

    IEEE: کپی

    علی زلقی، و حمید ملکی، “حادثه پذیری؛ (بازنگری پژوهش های مربوط به نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی؛ به سوی مدلی برای تبیین)،” دانش انتظامی، vol. 8، no. 3، pp. 100–121، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button