مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفه های آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر- استان گیلان)

صفحات

 صفحه شروع 152 | صفحه پایان 176

چکیده

هویت ملی فراگیرترین و مهم ترین سطح هویت در تمام نظام های اجتماعی است که بر کلیه حوزه های فرهنگ, اجتماع, سیاست و حتی اقتصاد تاثیرگذار است. پژوهش حاضر با علم به اهمیت هویت ملی به عنوان مهم ترین مولفه نظم و انسجام اجتماعی به بررسی میزان آگاهی, احساس تعلق و وفاداری جوانان نسبت به نمادهای مشترک در جامعه به عنوان معرف های هویت ملی پرداخته است. در این راستا تاثیر عواملی همچون جهانی شدن و مصرف رسانه های خارجی, رضایت اجتماعی (رضایت از کار, زندگی و تحصیل) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر نگرش جوانان نسبت به هویت ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه آماری جوانان 16 تا 29 سال شهرستان رودسر در استان گیلان بوده که از این تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که: (1 18.5 درصد پاسخگویان دارای هویت ملی سطح بالا, 13 درصد متوسط و فقط 1.5 درصد دارای هویت ملی سطح پایین هستند. (2 در حدود 47 درصد نمونه آماری دارای مصرف رسانه های خارجی می باشند یعنی از اینترنت و ماهواره استفاده می کنند. میانگین هویت ملی این دسته به طور معنی داری کمتر از جوانانی است که اصلا از اینترنت و ماهواره استفاده نمی کنند. (3 رابطه هویت ملی با رضایت اجتماعی مثبت (r=0.50) و با پایگاه اقتصادی- اجتماعی منفی (r=-0.12) است. (4 اگرچه هر سه متغیر مستقل مورد بررسی دارای همبستگی ساده معنی دار با هویت ملی بودند اما فقط دو متغیر رضایت اجتماعی و مصرف رسانه ای خارجی شرایط لازم برای ورود به معادله رگرسیونی جهت پیش بینی هویت ملی را داشتند. (5 در کل, این متغیر 30 درصد واریانس هویت ملی را تبیین می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، امیر، و عباس پور، علیرضا. (1387). بررسی جامعه شناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفه های آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر- استان گیلان). دانش انتظامی، 10(2 (مسلسل 39))، 152-176. SID. https://sid.ir/paper/100560/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی امیر، عباس پور علیرضا. بررسی جامعه شناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفه های آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر- استان گیلان). دانش انتظامی[Internet]. 1387؛10(2 (مسلسل 39)):152-176. Available from: https://sid.ir/paper/100560/fa

    IEEE: کپی

    امیر ملکی، و علیرضا عباس پور، “بررسی جامعه شناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفه های آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر- استان گیلان)،” دانش انتظامی، vol. 10، no. 2 (مسلسل 39)، pp. 152–176، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button