مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,479
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: چگونگی معرفی «نماز، روزه، جهاد، حج، خمس و زکات» در کتاب های درسی «تعلیمات اجتماعی» و «بخوانیم» مدارس دوره ابتدایی ایران (عنوان عربی: کیفیة طرح مواضیع الصلاة، والصوم، والجهاد، والحج، والخمس، و غیرها فی کتب المرحلة الابتدائیه)

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 79

کلیدواژه

دوره ابتدایی (کلیدواژه عربی: تعلیم الصلاةQ3
المرحلة الابتدائیه)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:با توجه به نقش کتاب های درسی در شکل دهی باورها و ارزش ها و ضرورت آموزش مفاهیم دینی از طریق دروس دیگر, همچنین اهمیت آموزش احکام عملی دینی در دوره ابتدایی, این مساله قابل طرح است که احکام عملی اسلام شامل نماز, روزه, خمس, زکات, حج, جهاد در کتاب های بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی چگونه ارائه شده اند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی چگونگی پرداختن به «نماز, روزه, جهاد, حج, خمس و زکات» در کتاب های بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران است. که با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد پژوهش قرار گرفت. طبقه بندی از نوع انباشتنی, واحد ثبت مضمون و واحد شمارش فراوانی در نظر گرفته شد. سوالات پژوهش عبارت اند از: چه جنبه هایی از فریضه های نماز, روزه, خمس, زکات, حج و جهاد مورد توجه کتاب های بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی است؟ آیا ارائه مباحث نماز, روزه, خمس, زکات, حج و جهاد در کتاب های بخوانیم و تعلیمات اجتماعی پایه های پنج گانه تحصیلی دوره ابتدایی متفاوت است؟ آیا ارائه مباحث نماز, روزه, خمس, زکات, حج و جهاد در موضوعات درسی بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی متفاوت است؟ نتایج تحقیق بیانگر این است که مضامین جهاد با 78.1% و بعد از آن مضامین نماز با 16.48% بیشترین مضامین را به خود اختصاص داده اند. روزه با هفده مضمون, زکات با شش مضمون و حج با یک مضمون, در مراحل بعدی هستند, این در حالی است که در رابطه با خمس هیچ مضمونی نیست و همچنین اصل تداوم و فزایندگی مورد توجه برنامه ریزان محتوای کتاب های فارسی و اجتماعی نبوده است. چکیده عربی:یعالج هذا البحث کیفیة طرح مواضیع: «الصلاة, الصوم, الجهاد, حج, الخمس والزکاة» فی کتب القراءة و فی التعلیمات الاجتماعیة للمرحلة الابتدائیة علی نطاق المدارس فی ایران, من خلال اتباع طریقة تحلیل المحتویات. واخذ بنظر الاعتبار التصنیف من النوع التراکمی, و قسم تدوین المضامین و قسم العد الوفیر.و کانت الأسئلة التی أثارها هذه البحث عبارة عن: ما هی الجوانب التی ینبغی الترکیز علیها فی کتب القراءة والتعلیمات الاجتماعیة للمرحلة الاجتماعیة من مواضیع و فراض: الصلاة, الصوم, الخمس, الزکاة, الحج, الجهاد؟ و هل ینبغی ان یکون هناک اختلاف فی مباحث الصلاة, الصوم, الخمس, الزکاة, الحج والجهاد فی کتب القراءة والتعلیمات الاجتماعیة للصفوف الدراسیة الخمسة فی المرحلة الابتدائیة؟ و هل عرض مباحث الصلاة, الصوم, الخمس, الزکاة, الحج, والجهاد فی المواضیع الدراسیة للقراءة والتعلیمات الاجتماعیة للمرحلة الابتدائیة مختلفه؟و قد کشفت النتائج ان اکثر المضامین کانت مضامین الجهاد التی حازت ما قدره 78.1% و من بعدها مضامین الصلاة بما مقداره 16.48%. و حل فی المراتب التالیة لها الصوم و کان 17 مضمونا, والزکاة 6 مضامین, والحج مضمون واحد. و لم یکن هناک ای مضمون یتعلق بالخمس. کما لم یکن مبدأ الاستمرار والتزاید موضع اهتمام واضعی الخطط والبرامج لمحتویات کتب اللغة الفارسیة والتعلیمات الاجتماعیه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوریان، محمد. (1389). عنوان فارسی: چگونگی معرفی «نماز, روزه, جهاد, حج, خمس و زکات» در کتاب های درسی «تعلیمات اجتماعی» و «بخوانیم» مدارس دوره ابتدایی ایران (عنوان عربی: کیفیة طرح مواضیع الصلاة, والصوم, والجهاد, والحج, والخمس, و غیرها فی کتب المرحلة الابتدائیه). تربیت اسلامی، 5(11)، 59-79. SID. https://sid.ir/paper/100636/fa

    Vancouver: کپی

    نوریان محمد. عنوان فارسی: چگونگی معرفی «نماز, روزه, جهاد, حج, خمس و زکات» در کتاب های درسی «تعلیمات اجتماعی» و «بخوانیم» مدارس دوره ابتدایی ایران (عنوان عربی: کیفیة طرح مواضیع الصلاة, والصوم, والجهاد, والحج, والخمس, و غیرها فی کتب المرحلة الابتدائیه). تربیت اسلامی[Internet]. 1389؛5(11):59-79. Available from: https://sid.ir/paper/100636/fa

    IEEE: کپی

    محمد نوریان، “عنوان فارسی: چگونگی معرفی «نماز, روزه, جهاد, حج, خمس و زکات» در کتاب های درسی «تعلیمات اجتماعی» و «بخوانیم» مدارس دوره ابتدایی ایران (عنوان عربی: کیفیة طرح مواضیع الصلاة, والصوم, والجهاد, والحج, والخمس, و غیرها فی کتب المرحلة الابتدائیه)،” تربیت اسلامی، vol. 5، no. 11، pp. 59–79، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button