Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,851
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,017
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی اثربخشی آموزش های مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانش آموزان مقطع ابتدایی (نمونه موردی: مدارس شهر بردسکن) (عنوان عربی: تأثیر تعلیم مدارس القرآن علی مهارة حفظ القرآن لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة؛ مدارس مدینة بردسکن انموذجاً)

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 74

چکیده

 چکیده فارسی:آموزش قرآن در برنامه های نظام آموزشی همواره مورد نظر بوده است. در یکی از آخرین آن ها, ایجاد مدارسی ویژه با نام مدارس قرآنی در دستور کار قرار گرفت که به صورت کلاس های فوق برنامه در برنامه آموزشی مدارس جای گرفته است. در این مقاله, با رویکرد تحقیقی طرح های آزمایشی کلاسیک به ارزیابی تاثیرات این آموزش ها بر روخوانی قرآن پرداخته شده است. برای این منظور, شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد و دو گروه از دانش آموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. از هر کدام از گروه ها, پیش و پس از برگزاری این کلاس های آموزشی, آزمونی در زمینه مهارت های قرآنی, در بخش های مختلف, به عمل آمد؛ با این تفاوت که دانش آموزان گروه کنترل در این کلاس ها شرکت نکرده بودند. یافته ها نشان داد که این دوره های آموزشی تاثیر مهمی بر مهارت روخوانی دانش آموزان ابتدایی می گذارد. از روش های آماری شامل میانگین و انحراف استاندارد, نمودارهای شبکه ای, آزمون های ناپارامتری و به ویژه تحلیل کوواریانس در این نتیجه گیری استفاده شد. بر همین اساس, مشخص شد که بیشترین تاثیر, از طریق آموزش های مربوط به لحن به دست آمده است. یافته ها همچنین تفاوتی را میان دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ میزان تاثیرگذاری نشان ندادند و تفاوت های دیده شده, معنادار نبود. به این ترتیب, می توان گفت برگزاری این دوره های آموزشی در بهبود روخوانی قرآن مجید در دانش آموزان ابتدایی تاثیر مثبتی داشته و دست کم به برخی از اهداف خود دست یافته است. چکیده عربی:نعتمد فی هذا البحث الاسلوب التحقیقی لطروحات الاختبار التقلیدی من أجل قیاس مدی تأثیرات تعالیم المدارس القرآنیة التی تجری علی شکل دورات إلی جانب المنهج الدراسی فی المدارس, علی حفظ القرآن. ولأجل هذه الغایة وقع الاختیار علی مدینة بردسکن کمنطقة لإجراء هذا الاختبار فیها. وتم تقسیم عدد من تلامیذ المرحلة الابتدائیة فی المدارس التابعة الی هذه المدینة, إلی مجموعتی: اختبار وسیطرة. واجری اختبار علی کل واحدة من هاتین المجموعتین قبل وبعد اقامة هذه الدروس التعلیمیة من أجل معرفة ما لدی هؤلاء التلامیذ من مهارات قرآنیة فی مختلف المجالات, ولکن مع فارق أن التلامیذ من مجموعة السیطرة لم یشارکوا فی هذه الدروس. وقد کشفت المعطیات ان لهذه الدورات التعلیمیة تأثیر مهم فی مهارة الحفظ لدی التلامیذ. واستناداً إلی الأسالیب الاحصائیة المعتمدة التی تشمل المعدل والانحراف المعیاری, والجداول البیانیة الشبکیة, والاختبارات غیر المَعْلَمیة وخاصة تحلیل التباین, تبیّن أن التأثیر الأکثر تحقق عن طریق التعلیم المتعلّق باللحن. وقد أظهرت المعطیات وجود فارق ذی معنی بین التلامیذ الذکور والاناث من حیث مدی التأثیر. وعلی هذا المنوال یمکن القول إنّ إقامة مثل هذه الدورات التعلیمیة کانت ذات تأثیر ایجابی فی تعزیز قدرة التلامیذ علی حفظ القرآن الکریم, وإنها قد حققت قسماً من أهدافها علی أدنی تقدیر.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضرغامی، حسین، ضرغامی، محمدحسین، و ضرغامی، حسن. (1394). عنوان فارسی: بررسی اثربخشی آموزش های مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانش آموزان مقطع ابتدایی (نمونه موردی: مدارس شهر بردسکن) (عنوان عربی: تأثیر تعلیم مدارس القرآن علی مهارة حفظ القرآن لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة؛ مدارس مدینة بردسکن انموذجاً). تربیت اسلامی، 10(21)، 57-74. SID. https://sid.ir/paper/100651/fa

    Vancouver: کپی

    ضرغامی حسین، ضرغامی محمدحسین، ضرغامی حسن. عنوان فارسی: بررسی اثربخشی آموزش های مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانش آموزان مقطع ابتدایی (نمونه موردی: مدارس شهر بردسکن) (عنوان عربی: تأثیر تعلیم مدارس القرآن علی مهارة حفظ القرآن لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة؛ مدارس مدینة بردسکن انموذجاً). تربیت اسلامی[Internet]. 1394؛10(21):57-74. Available from: https://sid.ir/paper/100651/fa

    IEEE: کپی

    حسین ضرغامی، محمدحسین ضرغامی، و حسن ضرغامی، “عنوان فارسی: بررسی اثربخشی آموزش های مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانش آموزان مقطع ابتدایی (نمونه موردی: مدارس شهر بردسکن) (عنوان عربی: تأثیر تعلیم مدارس القرآن علی مهارة حفظ القرآن لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة؛ مدارس مدینة بردسکن انموذجاً)،” تربیت اسلامی، vol. 10، no. 21، pp. 57–74، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100651/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا