Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,118
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: رویکرد ریزوماتیک به معرفت و نقد چالش های آن برای تربیت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفت شناختی رئالیسم انتقادی) (عنوان عربی: النظرة الغیریة الی المعرفة و نقد تحدیاتها للتربیة الإسلامیة (من وجهة نظر الملاحظات المعرفیة للواقعیة النقدیه))

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 144

چکیده

 چکیده فارسی:تربیت اسلامی در عصر حاضر با چالش های گوناگونی روبه رو است. بخشی از این چالش ها ناشی از مواجهه جهان بینی «خدامحور» با جهان بینی «دنیامحور» جهان غرب است. در این میان پست مدرنیسم به جهت آموزه های پیچیده خود, جهت گیری های ضد و نقیضی را در بین اندیشمندان مسلمان برانگیخته است؛ تا جایی که برخی آن را به منزله فرصتی مغتنم برای تربیت دینی و چاره ای برای کاستی های آن تلقی کرده اند و برخی دیگر معتقدند تفکر پست مدرنیستی اساسا امکان تربیت دینی را نفی می کند. «رویکرد ریزوماتیک» نیز در راستای تحقق بسیاری از آموزه های پست مدرنیستی به عرصه نظام های معرفتی قرن بیستمی وارد شد و طبیعتا تلقی های مثبت و منفی خود را نیز در ارتباط با تربیت دینی به همراه خواهد داشت. مفروض این مقاله این است که رویکرد ریزوماتیک به معرفت برای تربیت دینی چالش هایی به همراه خواهد داشت که ما با مبنا قرار دادن نظام معرفتی رئالیسم انتقادی به نقد چالش های آن می پردازیم. بنابراین, در این مقاله ابتدا به طرح ویژگی های رویکرد ریزوماتیک به معرفت می پردازیم و سپس چالش های آن برای تربیت دینی را بررسی می کنیم و در پایان چالش های مطرح شده را از منظر رئالیسم انتقادی مورد نقد قرار می دهیم. چکیده عربی: تواجه التربیة الاسلامیة الیوم تحدیات مختلفه. بعض هذه التحدیات یعزی إلی المواجهة بین الرؤیة التوحیدیة للکون, و بین الرؤیة الدنیویة السائدة فی العالم الغربی. و فی هذا السیاق, وجدت ظاهرة ما بعد الحداثه؛ بما تنطوی علیه من تعالیم معقده, توجهات متضادة و متناقضة بین المفکرین المسلمین, إلی حد أن البعض منهم رآی فیها فرصة سانحة للتربیة الدینیة و منفذا لتفادی نواقصها. بینما یری آخرون أن فکر ما بعد الحداثة یلغی إمکانیة التربیة أساسا. و قد دخل الاتجاه الغیری إلی حقل النظم المعرفیة للقرن العشرین بغیة تحقیق الکثیر من تعالیم ما بعد الحداثه. و من الطبیعی أن یثیر ردود فعل ایجابیة و سلبیة فی ما یتعلق بالتربیة الدینیه, و نحن هنا نقوم بنقد تحدیاته إنطلاقا من النظام المعرفی للواقعیة النقدیه. و علی هذا الأساس نأتی ابتداء علی طرح خصائص المقاربة الغیریة إلی المعرفه, ثم نبحث بعد ذلک ما یشکله من تحدیات للتربیة الدینیه, و فی الختام ننقد ما طرح من تحدیاته من وجهة نظر الواقعیة النقدیه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، سیدمهدی، و باقری نژاد، زهره. (1390). عنوان فارسی: رویکرد ریزوماتیک به معرفت و نقد چالش های آن برای تربیت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفت شناختی رئالیسم انتقادی) (عنوان عربی: النظرة الغیریة الی المعرفة و نقد تحدیاتها للتربیة الإسلامیة (من وجهة نظر الملاحظات المعرفیة للواقعیة النقدیه)). تربیت اسلامی، 6(13)، 123-144. SID. https://sid.ir/paper/100753/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی سیدمهدی، باقری نژاد زهره. عنوان فارسی: رویکرد ریزوماتیک به معرفت و نقد چالش های آن برای تربیت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفت شناختی رئالیسم انتقادی) (عنوان عربی: النظرة الغیریة الی المعرفة و نقد تحدیاتها للتربیة الإسلامیة (من وجهة نظر الملاحظات المعرفیة للواقعیة النقدیه)). تربیت اسلامی[Internet]. 1390؛6(13):123-144. Available from: https://sid.ir/paper/100753/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی سجادی، و زهره باقری نژاد، “عنوان فارسی: رویکرد ریزوماتیک به معرفت و نقد چالش های آن برای تربیت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفت شناختی رئالیسم انتقادی) (عنوان عربی: النظرة الغیریة الی المعرفة و نقد تحدیاتها للتربیة الإسلامیة (من وجهة نظر الملاحظات المعرفیة للواقعیة النقدیه))،” تربیت اسلامی، vol. 6، no. 13، pp. 123–144، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100753/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا