مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج

صفحات

 صفحه شروع 770 | صفحه پایان 782

چکیده

 زمینه و هدف: کارکنان مراکز بهداشتی با برخی از عوامل استرس زا هم چون مشکلات بیماران, پاسخگویی به سؤالات گاه و بیگاه همراهان بیمار, شیفت های کاری مختلف, فرسودگی شغلی و تعارض کار خانواده مواجه باشند, لذا هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد که با استفاده از روش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود و در سال 13981397 انجام شد, جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج بودند که با استفاده از روش نمونه­, گیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاک های در نظر گرفته شده, تعداد 45 نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند(15 نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه­, های تاب آوری, هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد, گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه­, ای به مدت 2 ماه دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین گروه های آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح (45/68= Fو 001/0>p) تفاوت معنی­, داری وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد می شود, یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه, تاب آوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داده است که شرکت در جلسات گروهی و افزایش کنش و واکنش های گروهی و تبادل اطلاعات و تجربه های هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی هم چنین آشنایی کارکنان مؤلفه­, های شخصیتی خلاقیت درمانی شامل(اعتماد به نفس, جسارت ورزی و ریسک پذیری), می تواند منجر به افزایش تاب آوری, پویایی در آنها شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قنبری نژاد، عین اله، محمدی، کوروش، امیرفخرایی، آزیتا، و حاجی علی زاده، کبری. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج. ارمغان دانش، 26(5 (پی در پی 148) )، 770-782. SID. https://sid.ir/paper/1008960/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری نژاد عین اله، محمدی کوروش، امیرفخرایی آزیتا، حاجی علی زاده کبری. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج. ارمغان دانش[Internet]. 1400؛26(5 (پی در پی 148) ):770-782. Available from: https://sid.ir/paper/1008960/fa

    IEEE: کپی

    عین اله قنبری نژاد، کوروش محمدی، آزیتا امیرفخرایی، و کبری حاجی علی زاده، “مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج،” ارمغان دانش، vol. 26، no. 5 (پی در پی 148) ، pp. 770–782، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1008960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button