مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تنش اخلاقی پرستاران تازه کار

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: تنش اخلاقی زمانی اتفاق می افتد که فردی تصمیم اخلاقی گرفته باشد, اما نتواند به آن عمل کند و اغلب به محدودیت های داخل یا خارج سازمانی مربوط می شود. آموزش مهارت حل مسیله به عنوان یکی از اصول مدیریت تنش ممکن است در کنترل تنش اخلاقی پرستاران موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسیله بر تنش اخلاقی پرستاران تازه کار انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 70 پرستار تازه کار شاغل در بیمارستان شهدای خرم آباد انجام شد. نمونه ها به صورت دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها, فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه تنش اخلاقی کورلی بود. مداخله شامل برگزاری کارگاه آموزشی مهارت حل مسیله برای گروه آزمایش طی 6 جلسه 2 ساعته بود. تنش اخلاقی در 2 مرحله قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. نهایتا داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آزمون های آماری کای اسکویر و تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. ملاحظات اخلاقی: کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک این مطالعه را با کد اخلاق IR. ARAKMU. REC. 1395. 449 به تصویب رسانده است. رضایت آگاهانه بودن آزمون از شرکت کنندگان دریافت و به آن ها اطمینان داده شد که اطلاعات ایشان محرمانه خواهد بود. یافته ها: در این مطالعه, میانگین سن شرکت کنندگان 25 سال بود. همچنین 98/5 درصد نمونه ها دارای مدرک تحصیلی لیسانس و 1/5 درصد نمونه ها دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. مطالعه نشان داد میانگین تنش اخلاقی در نمونه های گروه آزمایش پس از مداخله در مقایسه با قبل تفاوت آماری معناداری داشت (05/P<0). نتیجه گیری: نتایج نشان داد به کارگیری آموزش مهارت حل مسیله در روند کاهش تنش اخلاقی پرستاران تازه کار در محیط بالین تاثیر زیادی دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بیرانوند، زینب، سجادی، محبوبه، طاهری، مجید، و شمسی خانی، سهیلا. (1401). تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تنش اخلاقی پرستاران تازه کار. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 25(1 (پیاپی 155) )، 2-13. SID. https://sid.ir/paper/1009182/fa

Vancouver: کپی

بیرانوند زینب، سجادی محبوبه، طاهری مجید، شمسی خانی سهیلا. تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تنش اخلاقی پرستاران تازه کار. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1401؛25(1 (پیاپی 155) ):2-13. Available from: https://sid.ir/paper/1009182/fa

IEEE: کپی

زینب بیرانوند، محبوبه سجادی، مجید طاهری، و سهیلا شمسی خانی، “تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تنش اخلاقی پرستاران تازه کار،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 25، no. 1 (پیاپی 155) ، pp. 2–13، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1009182/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button