مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه رفتارهای پرخطر از چالش های دوره نوجوانی است و می تواند به عادات مادام العمر تبدیل شود. استراتژیهای آموزشی موجود در پیشگیری از رفتارهای پرخطر مورد چالش بوده است. لذا این پژوهش باهدف تعیین تاثیر آموزش ازطریق همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش حاضریک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد. در این مطالعه 120نفر از دختران جنوب شهر تهران انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند. ابزار مورداستفاده در این مطالعه, پرسشنامه دموگرافیک و رفتارهای پرخطر نوجوان 18-15 سال بود که پیش از شروع مداخله وهمچنین 6هفته پس از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل گردید. گروه آزمون مداخله آموزشی پیشگیری ازرفتارهای پرخطرتوسط همتایان را دوبار در هفته و طی چهارجلسه دریافت کردند. داده ها بااستفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد قبل از مداخله بین نمرات رفتارهای پرخطر در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معنی داری وجود نداشته است (95/0=P)؛ در حالیکه بعد از مداخله, تغییرات میانگین در گروه آزمون 47/2 ±, 22/5-و در گروه کنترل 23/1±,40/0-بود. آزمون تی مستقل نشان داد؛ تغییرات رفتارهای پرخطر بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری داشته است (001/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوعی، الهام، ورعی، شکوه، حقانی، شیما، صالح پور عمران، محمد، و پاشایی پور، شهزاد. (1401). بررسی تاثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. پژوهش پرستاری، 17(2 )، 6-17. SID. https://sid.ir/paper/1009318/fa

    Vancouver: کپی

    نوعی الهام، ورعی شکوه، حقانی شیما، صالح پور عمران محمد، پاشایی پور شهزاد. بررسی تاثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. پژوهش پرستاری[Internet]. 1401؛17(2 ):6-17. Available from: https://sid.ir/paper/1009318/fa

    IEEE: کپی

    الهام نوعی، شکوه ورعی، شیما حقانی، محمد صالح پور عمران، و شهزاد پاشایی پور، “بررسی تاثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده،” پژوهش پرستاری، vol. 17، no. 2 ، pp. 6–17، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1009318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button