مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سنجش میزان تناسب آن با نظام برنامه ریزی درسی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 93

چکیده

 هدف از این پژوهش, ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این پژوهش, با مطالعه مبانی نظری در سه مبحث مدل های برنامه ریزی درسی, فناوری ارتباطی و سیستم های اطلاعاتی, و هم چنین بررسی پیشینه, مولفه ها و عناصر الگوی استخراج و بر مبنای آن ها, الگوی پیشنهادی اولیه طراحی و ابزار سنجش آن نیز تدوین شد. اعتباریابی ابزار مذکور با استفاده از تحلیل عاملی و هم چنین مصاحبه با متخصصین صورت گرفته و سپس الگوی نهایی تدوین شده است. مولفه های الگو شامل اهداف, مبانی نظری, تناسب با شرایط محیط خارجی, ارزش یابی و بازخورد و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. الگوی مذکور به شیوه سیستمی طراحی شده است و شامل عناصر درونداد, فرآیند, برونداد, محیط و ارزش یابی و بازخورد می شود. دو عامل اصلی تشکیل دهنده فرآیند الگو, سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی و زیر ساخت های ICT هستند. برای سنجش الگو, نمونه ای شامل 57 نفر از استادان رشته «برنامه ریزی درسی» دانشگاه های تهران و کارشناسان «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی», به نسبت به دو گروه به شیوه تصادفی انتخاب شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مولفه های اول, دوم, چهارم و پنجم با نظام برنامه ریزی درسی کشور متناسب و مولفه های سوم و ششم نسبتا متناسب بود و کل الگو نیز متناسب تشخیص داده شد. هم چنین, با تشکیل جدول ماتریس هم بستگی مشخص شد که اکثر مولفه های الگو با هم بستگی متوسط و بالا دارند. مقایسه دیدگاه دو گروه استادان و کارشناسان مذکور نیز بیانگر آن است که بین دیدگاه های آن ها در ارتباط با مولفه ها و هم چنین با کل الگو, تفاوت معنی داری وجود ندارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سعیدی پور، بهمن، اسلام پناه، مریم، و محمدی، سحر. (1387). ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سنجش میزان تناسب آن با نظام برنامه ریزی درسی. مطالعات برنامه درسی، 3(10)، 65-93. SID. https://sid.ir/paper/100979/fa

Vancouver: کپی

سعیدی پور بهمن، اسلام پناه مریم، محمدی سحر. ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سنجش میزان تناسب آن با نظام برنامه ریزی درسی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1387؛3(10):65-93. Available from: https://sid.ir/paper/100979/fa

IEEE: کپی

بهمن سعیدی پور، مریم اسلام پناه، و سحر محمدی، “ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سنجش میزان تناسب آن با نظام برنامه ریزی درسی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 3، no. 10، pp. 65–93، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100979/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button