مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واقع گرایی سازنده و آموزش علوم

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

واقع گرایی سازنده (CR) تلاشی در راستای رفع مشکلات مربوط به واقع گرایی محض و سازنده گرایی بنیادین می باشد. قرائت های مختلفی از واقع گرایی سازنده وجود دارد. در این مقاله نویسنده دلایلی را در حمایت از یکی از نسخه های خاص واقع گرایی سازنده (CR) ارائه می دهد. پیچیدگی واقعیت از سویی و اثرات ناشی از ذهن, زبان, و فرهنگ انسانی از سوی دیگر به مداخله انکارناپذیر سازه های مختلف در رشد دانش منجر می گردند. بر اساس CR, حتی اگر اساسا نتوان از ابعاد ذهنی, زبانی, و فرهنگی سازه ها اجتناب کرد, باید به میزان خاصی از تماس با واقعیت برای سازه ها توجه داشت. از این لحاظ انسان و فرهنگ نقش سازنده و مهمی در کسب دانش ایفا می کنند و صرفا ابزاری برای این فرآیند محسوب نمی شوند. از سویی دیگر نقش واقعیت در این فرایند را نمی توان نادیده گرفت. زیرا, بر اساس CR, دانش به معنای دانستن «چیزی» در دنیای واقعی است. به طور کل, در نظر گرفتن نقش ذهن و فرهنگ از یک سو و نقش اجتناب ناپذیر واقعیت از سویی دیگر تفاوت میان CR واقع گرایی خالص, سازنده گرائی خالص, و دیگر قرائت های واقع گرائی سازنده که نقش سازنده ذهن را مورد توجه قرار نمی دهند را به خوبی نشان می دهد.برای CR در آموزش علوم الزامات خاصی وجود دارد. در وهله اول, باید همواره توجه داشت که نظریات علمی بخشی از تماس با واقعیت را در برمی گیرند. این نکته نشان دهنده تفاوت میان CR و ساخت گرایی محض می باشد. این مورد را در تدریس علوم نیز باید مورد توجه قرار داد. دوم, در طول فراگیری علوم فراگیران باید به استفاده از سازه های تخیلی جایگزین تشویق شوند. این نشان دهنده تفاوت میان CR و واقع گرایان محض است که اهمیت تخیلات فراگیران را در رشد سازه های تخیلی مد نظر قرار نمی دهند. با این وجود, در حالی که ما فراگیران را به رشد سازه های تخیلی خویش تشویق می نماییم باید حدودی نیز برای این امر قائل شد. بدین صورت, ما در مقام معلم باید فراگیران را تشویق کنیم تا شواهد نقض را به طور جدی تری مورد توجه قرار دهند. این در واقع همان تفاوت میان واقع گرایان سازنده گرا و عمل گرایان می باشد. عمل گرایان در مقابله با شواهد نقض کننده دست از نظریات خود نمی کشند بلکه به هدف همگام ساختن شواهد نقض با نظریاتشان در پی ایجاد تغییرات نامحدودی در سازه ها هستند. این در حالی می باشد که واقع گرایان سازنده شواهد نقض را بیشتر مورد توجه قرار می دهند و سازه های خود را طبق آن تصحیح می نمایند.   متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری نوع پرست، خسرو. (1392). واقع گرایی سازنده و آموزش علوم. مطالعات برنامه درسی، 7(28)، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/101103/fa

    Vancouver: کپی

    باقری نوع پرست خسرو. واقع گرایی سازنده و آموزش علوم. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1392؛7(28):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/101103/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری نوع پرست، “واقع گرایی سازنده و آموزش علوم،” مطالعات برنامه درسی، vol. 7، no. 28، pp. 81–92، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101103/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button