مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روندهای موجود در موفقیت های علمی دانش آموزان در مطالعات تیمز در 18 کشور با تاکید بر تفاوت های جنسیتی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 116

چکیده

 مقاله حاضر به بررسی روند های موجود در موفقیت های علمی دانش آموزان پایه هشتم و همچنین شاخص های مختلف دانش آموزان و معلمان علوم در کشورهای مسلمان (و ارمنستان) می پردازد که در خاورمیانه و آفریقای جنوبی واقع شده و در مطالعات تیمز سال های 1999, 2003, و 2007 شرکت داشتند. در این مقاله, برای بررسی دستیابی های علمی دانش آموزان از میانگین ارزش های قابل پذیرش برای تخمین خطای نمونه گیری از روش جایگزین تکراری جک نایف استفاده شده است. طبق نتایج این بررسی همبستگی معناداری میان میانگین عملکرد علمی دانش آموزان مقطع هشتم در 12 کشور از یک سو و خودپنداره علمی, دیدگاه نسبت به علوم, حس تعلق نسبت به مدرسه, و جو مدرسه از سوی دیگر وجود دارد. در بسیاری از کشورهای تحت بررسی, همبستگی میان خودپنداره علمی و موفقیت علمی دختران بیشتر از پسران بود. با توجه به روند موجود در کشورهایی که در دو یا سه مطالعه تیمز شرکت داشتند, میانگین عملکرد علمی دانش آموزان روندی رو به بهبود را نشان می داد. میزان پیشرفت مشاهده شده در میان دانش آموزان ایرانی از سال 1999 تا 2007 از چهار کشور دیگر کمتر بود. پیشرفت میانگین عملکرد دختران و پسران حاکی از آن است که موفقیت های دختران نسبت به پسران روند افزایشی بیشتری داشته است. روندهای شاخص های دانش آموزان نشان داد که خودپنداره علمی دانش آموزان کاهش و دیدگاه نسبت به علوم ارتقا یافته و دو شاخص حس تعلق به مدرسه و جو مدرسه نیز ثابت و بدون تغییر مانده است. روندهای مشاهده شده برای شاخص های معلمان روندی رو به بهبودی را نشان داد. با مقایسه روند عملکرد در ایران با کشورهای موفق تر در منطقه به وضوح می توان دریافت که پیشرفت در عملکرد دانش آموزان ایرانی کمتر از دانش آموزان در دیگر کشورهای موفق تر منطقه است.   متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیامنش، علیرضا. (1392). روندهای موجود در موفقیت های علمی دانش آموزان در مطالعات تیمز در 18 کشور با تاکید بر تفاوت های جنسیتی. مطالعات برنامه درسی، 7(28)، 93-116. SID. https://sid.ir/paper/101106/fa

    Vancouver: کپی

    کیامنش علیرضا. روندهای موجود در موفقیت های علمی دانش آموزان در مطالعات تیمز در 18 کشور با تاکید بر تفاوت های جنسیتی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1392؛7(28):93-116. Available from: https://sid.ir/paper/101106/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا کیامنش، “روندهای موجود در موفقیت های علمی دانش آموزان در مطالعات تیمز در 18 کشور با تاکید بر تفاوت های جنسیتی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 7، no. 28، pp. 93–116، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button