مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانش آموزان پایه هشتم

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانش آموزان پایه هشتم دوره اول متوسطه است. چارچوب نظری پژوهش, اصل همکاری گرایس و اصول چهارگانه آن است که مشتمل بر چهار اصل کمیت, کیفیت, ارتباط و حالت می باشد. در این پژوهش, اصول گرایس و میزان کاربرد و تاثیر آنها بر نوشتار مورد مطالعه قرار می گیرد.همچنین ترتیب به کارگیری این اصول در نوشتار دانش آموزان مدنظر است. برای انجام این پژوهش از روش میدانی استفاده شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که میزان به کارگیری اصول گرایس در نوشتار چه اندازه است و چگونه به خلق یک متن کمک می کنند. به منظور انجام این بررسی, پژوهشگران, با تجزیه و تحلیل 121 مورد از انشای دانش آموزان دختر پایه هشتم, عواملی را که در فرایند نوشتن به رعایت کمیت, کیفیت, ارتباط و حالت منجر می شوند, استخراج می کنند و آمار توصیفی از آنها به دست می دهند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که می توان از اصول گرایس برای بهبود مهارت نوشتاری (انشا) دانش آموزان نیز استفاده کرد. دانش آموزان می توانند این اصول را به عنوان چارچوبی در ذهن داشته باشند و هنگام نوشتن از آنها استفاده کنند. آمار توصیفی این پژوهش نشان می دهد که دانش آموزان این پایه تحصیلی اصل کمیت را 30%, اصل کیفیت را 18%, اصل ارتباط را 83% و اصل حالت را 18% رعایت کرده اند. همچنین در این پژوهش خواهیم دید که اصول گرایس با یکدیگر هم پوشی دارند و رعایت یا عدم رعایت یک اصل, اصول دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. ترتیب بسامد به کارگیری این اصول در نوشته های دانش آموزان این پایه از بیشترین به کمترین به ترتیب اصل ارتباط, اصل کمیت, اصل کیفیت و اصل حالت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمت زاده، شهین، مهدی زاده، بتول، و عاصی، سیدمصطفی. (1395). میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانش آموزان پایه هشتم. مطالعات برنامه درسی، 11(42 )، 31-52. SID. https://sid.ir/paper/101127/fa

    Vancouver: کپی

    نعمت زاده شهین، مهدی زاده بتول، عاصی سیدمصطفی. میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانش آموزان پایه هشتم. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1395؛11(42 ):31-52. Available from: https://sid.ir/paper/101127/fa

    IEEE: کپی

    شهین نعمت زاده، بتول مهدی زاده، و سیدمصطفی عاصی، “میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانش آموزان پایه هشتم،” مطالعات برنامه درسی، vol. 11، no. 42 ، pp. 31–52، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101127/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button