Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,666
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد پژوهش محور در کتاب های سال اول دوره متوسطه و مقایسه آن با اهداف آموزشی کتب موردنظر

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 115

چکیده

 این مقاله به منظور بررسی و تحلیل اهداف و محتوای کتاب های درسی سال اول دوره متوسطه از نظر توجه به رویکرد پژوهش محور و در برداشتن مهارت های مورد نیاز پژوهش و تحقیق انجام شد. لذا روش تحقیق کیفی و برای دستیابی به تحلیلی عمیق تر از شیوه مثلث سازی استفاده شد. جامعه آماری, اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی, اهداف دوره متوسطه, اهداف دروس و محتوای کتاب منتخب سال اول دوره متوسطه شامل فیزیک, علوم زیستی و بهداشت, مطالعات اجتماعی, ادبیات فارسی و دین و زندگی و در نهایت مولفان کتب مذکور می باشد. نتایج حاکی از آن است که از میان اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران 8.16 درصد, اهداف دوره متوسطه 6.45 درصد و اهداف دروس مورد نظر به ترتیب کتاب فیزیک 48 درصد, علوم اجتماعی 34 درصد, علوم زیستی و بهداشت 40 درصد, قرآن و تعلیمات دینی 4 درصد و ادبیات فارسی نیز 16 درصد به مولفه های پژوهش محور اختصاص دارد. سپس محتوای کتاب های مذکور با توجه به مولفه های این رویکرد مورد تحلیل موضوعی قرار گرفت. بیش ترین فراوانی در مجموع کتاب ها متعلق به گویه های مولفه حل مساله و کم ترین آن متعلق به گویه سعه صدر و تحمل شکست می باشد. در نهایت به منظور دستیابی به چرایی ترکیب ظهور این مولفه ها در کتب مورد نظر و شناسایی مشکلات و راهکارهای اجرای این رویکرد در نظام آموزشی از مصاحبه با مولفان کتب مذبور و تحلیل این مصاحبه مدد گرفته شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صمدی، پروین، و مهمان دوست قمصری، زهراسادات. (1390). رویکرد پژوهش محور در کتاب های سال اول دوره متوسطه و مقایسه آن با اهداف آموزشی کتب موردنظر. مطالعات برنامه درسی، 5(20)، 80-115. SID. https://sid.ir/paper/101171/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی پروین، مهمان دوست قمصری زهراسادات. رویکرد پژوهش محور در کتاب های سال اول دوره متوسطه و مقایسه آن با اهداف آموزشی کتب موردنظر. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1390؛5(20):80-115. Available from: https://sid.ir/paper/101171/fa

    IEEE: کپی

    پروین صمدی، و زهراسادات مهمان دوست قمصری، “رویکرد پژوهش محور در کتاب های سال اول دوره متوسطه و مقایسه آن با اهداف آموزشی کتب موردنظر،” مطالعات برنامه درسی، vol. 5، no. 20، pp. 80–115، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا