مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش ارزش ها در محتوای کتاب های درسی دینی دوره راهنمایی: بررسی وضعیت موجود و ارایه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 117

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین وضعیت موجود آموزش ارزش ها در کتاب های درسی دینی و تعیین میزان هم خوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت است. پژوهش حاضر که از نوع زمینه یابی است, در دو مرحله انجام شده است: در مرحله اول, بیشینه و مبانی نظری آموزش ارزش ها, و هم چنین اهداف کلی و اهداف دوره راهنمایی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران, برای استنباط و استخراج حیطه ها و مولفه های اساسی ارزش های اسلامی, بررسی شدند و ارزش های دینی در پنج مقوله شامل: ارزش های عبادی, اعتقادی, ارزش های اعتقادی, ارزش های اقتصادی, ارزش های اجتماعی و ارزش های اخلاقی طبقه بندی شدند. در مرحله دوم, محتوای کتاب های درسی دینی دوره راهنمایی تحلیل شد و میزان و چگونگی توجه به هر یک از حیطه ها و مولفه های ارزش های اسلامی از این کتاب ها استخراج شد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کل کتاب های تعلیمات دینی دوره راهنمایی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1386-1387 توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از روش های توصیفی و استنباطی آماری استفاده شده است.نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع کتاب های درسی دینی دوره ی راهنمایی, ارزش های اعتقادی 45.43 درصد, ارزش های عبادی 24.9 درصد, ارزش های اجتماعی 13.51 درصد, ارزش های اخلاقی 10.28 درصد و ارزش های اقتصادی اسلام 5.8 درصد کل ارزش ها را به خود اختصاص می دهند. نتایج آزمون های آماری نشان می دهند کتاب های درسی از نظر توجه متوازن به حیطه های ارزشی با هم تفاوت معناداری دارند و وضعیت فعلی آموزش ارزش ها در کتاب های دینی از جامعیت و شمول مجموعه ی ارزش های اسلامی به دور است. این امر یکی از آسیب های جدی برنامه های درسی دینی در مدارس کشور محسوب می شود. لذا پیشنهاد می کنیم با توجه به اهمیت موضوع, محتوای کتاب های مورد نظر بازبینی شود و حیطه های ارزشی اجتماعی, اخلاقی و اقتصادی اسلام بیشتر مورد توجه قرار گیرند و با رعایت اصول سازمان دهی محتوا, اصل توازن رعایت شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button