مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 212

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تعیین رابطه خودکارآمدی تحصیلی با خودناتوان سازی تحصیلی و تفاوت های بین دو جنس در این متغیرها بود. از طریق نمونه برداری تصادفی خوشه ای, 387 دانش آموز پایه چهارم دبیرستان های دولتی شهر تهران (199 دختر, 188 پسر) انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس خودناتوان سازی تحصیلی (میجلی و دیگران, 1996) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (مکیلروی و بانتینگ, 2002) را تکمیل کردند. داده ها به وسیله آزمون های همبستگی,Z  فیشر و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی با خودناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارد و جنس نمی تواند رابطه این دو متغیر را تعدیل کند. همچنین, نتایج نشان دادند که میزان خودکارآمدی تحصیلی دختران به طور معناداری بالاتر از پسران و میزان خودناتوان سازی تحصیلی پسران به طور معناداری بیشتر از دختران است. نتایج در قالب نظریه شناختی - اجتماعی و ویژگی های خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانش آموزان پایه چهارم دبیرستان در ایران مورد بحث قرار گرفتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ذبیح الهی، کاظم، یزدانی ورزنه، محمدجواد، و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 9(34)، 203-212. SID. https://sid.ir/paper/101188/fa

Vancouver: کپی

ذبیح الهی کاظم، یزدانی ورزنه محمدجواد، غلامعلی لواسانی مسعود. خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1391؛9(34):203-212. Available from: https://sid.ir/paper/101188/fa

IEEE: کپی

کاظم ذبیح الهی، محمدجواد یزدانی ورزنه، و مسعود غلامعلی لواسانی، “خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 9، no. 34، pp. 203–212، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101188/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button