مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,875
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,142
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوت های جنسی و فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 156

چکیده

 مطالعه حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیل کننده گروه های فرهنگی و جنسی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو (112 ایرانی: 34 پسر, 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر, 71 دختر) به مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت, دالم, زیمت و فارلی, 1988) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (زاژاکووا, لینچ و اسپنشاد, 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان دادند: 1) در دانشجویان ایرانی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی منفی و معنادار اما در دانشجویان سوئدی منفی و غیرمعنادار است, و 2) در دانشجویان ایرانی و سوئدی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی در دو جنس منفی و غیرمعنادار است. در مجموع, نتایج مطالعه حاضر در پیش بینی تجارب تحصیلی تنیدگی زا در دانشجویان بر عدم تشابه ویژگی های کنشی مفهوم حمایت اجتماعی در دو فرهنگ و در مقابل, بر تشابه ویژگی های کنشی حمایت اجتماعی ادراک شده در دو جنس تاکید کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکری، امید، ‏فراهانی، محمدنقی، کرمی نوری، رضا، و مرادی، علیرضا. (1391). حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوت های جنسی و فرهنگی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 9(34)، 143-156. SID. https://sid.ir/paper/101190/fa

Vancouver: کپی

شکری امید، ‏فراهانی محمدنقی، کرمی نوری رضا، مرادی علیرضا. حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوت های جنسی و فرهنگی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1391؛9(34):143-156. Available from: https://sid.ir/paper/101190/fa

IEEE: کپی

امید شکری، محمدنقی ‏فراهانی، رضا کرمی نوری، و علیرضا مرادی، “حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوت های جنسی و فرهنگی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 9، no. 34، pp. 143–156، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101190/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا