مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,091
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,138
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان قلدر، قربانی و عدم درگیر

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 210

چکیده

 هدف این پژوهش مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان مقطع راهنمایی درگیر در پدیده قلدری است. با روش نمونه برداری خوشه ای 282 دانش آموز به طور کاملا تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و از بین این دانش آموزان و از طریق معرفی اولیای مدرسه 53 دانش آموز قلدر, 56 دانش آموز قربانی و 173 دانش آموز عادی شناسایی شد. دانش آموزان مقیاس خودگزارش دهی مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR؛ آشنباخ, 1991) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی (TISS؛ ایندربیتزن و فوستر, 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان دادند دانش آموزان قلدر در مهارت های اجتماعی مثبت به صورت معناداری از دو گروه دیگر پایین تر و در مقابل مهارت های منفی آنان به طور معناداری بالاتر از دو گروه بود. همچنین میانگین نمره های افراد قلدر و قربانی در اختلال های درونی سازی شده به طور معناداری بالاتر از دانش آموزان عدم درگیر است. همچنین در اختلال های برونی سازی شده میانگین افراد قلدر به طور معناداری بالاتر از دانش آموزان عدم درگیر در پدیده قلدری است. تفاوت مهارت های اجتماعی دانش آموزان (قلدر و قربانی و عدم درگیر) و اختلال های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان قلدر و قربانی حاکی از اهمیت ارائه آموزش مهارت های اجتماعی و برنامه های پیشگیری و مداخله مناسب در مدارس جهت جلوگیری از وقوع قلدری و پیامدهای آسیب زای آن است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شیری، اسماعیل، ولی پور، مصطفی، و مظاهری، محمدعلی. (1392). مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان قلدر, قربانی و عدم درگیر. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 10(38)، 201-210. SID. https://sid.ir/paper/101259/fa

Vancouver: کپی

شیری اسماعیل، ولی پور مصطفی، مظاهری محمدعلی. مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان قلدر, قربانی و عدم درگیر. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1392؛10(38):201-210. Available from: https://sid.ir/paper/101259/fa

IEEE: کپی

اسماعیل شیری، مصطفی ولی پور، و محمدعلی مظاهری، “مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان قلدر, قربانی و عدم درگیر،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 10، no. 38، pp. 201–210، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101259/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا