مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,547
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

971
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 41

چکیده

 هدف مطالعه حاضر, اصلاح اثرهای تقسیم توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای از طریق ارایه متن به صورت شنیداری یا یکپارچه سازی فیزیکی منابع چندگانه اطلاعات بود. بدین منظور, موضوع شکل گیری صاعقه از طریق یک انیمیشن به دانش آموزان دوره راهنمایی (n=51) ارایه شد. همزمان با انیمیشن, یک گروه متن بر - صفحه ای را نزدیک انیمیشن دیدند (گروه موجز متنی), گروه دوم گفتاری را شنیدند (گروه موجز گفتاری) و گروه سوم هم متن و هم گفتار را دریافت کردند (گروه افزونه). یادگیری فرآیند شکل گیری صاعقه از طریق آزمونهای نگهداری و انتقال اندازه گیری شد. عملکرد بهتر گروه گفتاری نسبت به گروه متنی در میزان نگهداری اطلاعات, اثر وجه حسی را آشکار کرد. اما عملکرد ضعیف تر دانش آموزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبت به دانش آموزانی که قالبهای موجز دریافت کرده بودند, اثر افزونگی را آشکار ساخت. نتایج بر پایه الگوی پردازش دوگانه حافظه کاری و ظرفیت محدود مجرای دیداری تبیین شدند. استلزامهای نظری و عملی یافته ها مورد بحث قرار گرفتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن آبادی، حمیدرضا، سرمد، زهره، و قاضی طباطبایی، سیدمحمود. (1387). مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 5(17)، 27-41. SID. https://sid.ir/paper/101300/fa

    Vancouver: کپی

    حسن آبادی حمیدرضا، سرمد زهره، قاضی طباطبایی سیدمحمود. مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1387؛5(17):27-41. Available from: https://sid.ir/paper/101300/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا حسن آبادی، زهره سرمد، و سیدمحمود قاضی طباطبایی، “مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 5، no. 17، pp. 27–41، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101300/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا