مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,329
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,037
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خودنظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 383 | صفحه پایان 392

چکیده

 دراین پژوهش نقش پیش بینی کنندگی خودنظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره دبیرستان در یک نمونه تصادفی متشکل از 224 دانش آموز پسر شهر تهران با پرسشنامه های خودنظم دهی (میلر و براون, 1991), سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (تورپ, کلارک و تیگز, 1953) و شاخص سازگاری اجتماعی کاول (1958) بررسی شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی استفاده شد. از بین زیر مقیاس های خودنظم دهی, تنها سه زیر مقیاس ارزشیابی اطلاعات, اجرای برنامه و دریافت اطلاعات, پیش بینی کننده معنادار سازگاری اجتماعی بودند. یافته ها نشان دادند نوجوانان برای تنظیم ارتباط های سازش یافته با محیط اجتماعی خود بیشتر از تمامی ابعاد خودنظم دهی, نیازمند داشتن اطلاعات و تنظیم هدف برای برقراری ارتباط هستند. بدین ترتیب باید عاملیت, تاثیرگذاری و استقلال نوجوانان بیشتر مدنظر قرار گیرد و نگاه سنتی نسبت به تسلط خانواده و نقش محدودکننده آنان تعدیل شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمودی کهریز، بهرام، باقریان، فاطمه، و حیدری، محمود. (1393). نقش خودنظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 10(40)، 383-392. SID. https://sid.ir/paper/101309/fa

Vancouver: کپی

محمودی کهریز بهرام، باقریان فاطمه، حیدری محمود. نقش خودنظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1393؛10(40):383-392. Available from: https://sid.ir/paper/101309/fa

IEEE: کپی

بهرام محمودی کهریز، فاطمه باقریان، و محمود حیدری، “نقش خودنظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 10، no. 40، pp. 383–392، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101309/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا