مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,668
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز ـ آر»

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 218

چکیده

 در پژوهش حاضر, انگیزش پیشرفت و خودپنداشت دانش آموزان پایه هشتم کشورهای مختلف و رابطه آن با پیشرفت در درس علوم در تکرار سومین مطالعه بین المللی ریاضیات و علوم (تیمز ـ آر) بررسی شد. جامعه مورد بررسی (همان جامعه آزمون تیمز ـ آر) 38 کشور شرکت کننده در آزمون تیمز ـ آر 1999 و نمونه آماری 187000 دانش آموز پایه هشتم در مقطع راهنمایی بوده است که با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای از بین دانش آموزان هر کشور توسط موسسه بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی انتخاب شد. داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه 146 سوال علوم و پرسشنامه فردی دانش آموز در تمامی کشورها توسط آموزش و پرورش هر کشور به دست آمد و در دسامبر 2000 در اختیار عموم قرار گرفت که پژوهش حاضر نیز از آن استفاده کرده است. برای تجزیه و تحلیل آماری پژوهش از تحلیل واریانس یکراهه, تحلیل واریانس رتبه ای کروسکال والیس و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش, تفاوت معنادار بین انتظار برای ادامه تحصیل و خودپنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را نشان داد ولی بین بازخورد, علاقه و ادراک دانش آموزان از اهمیت علوم, زمان مطالعه خارج از خانه و جنس دانش آموز با پیشرفت در این زمینه تفاوت معناداری مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غلامی، یونس، حیدری، محمود، رحیمی نژاد، عباس، و خداپناهی، محمدکریم. (1385). رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 2(7)، 207-218. SID. https://sid.ir/paper/101324/fa

Vancouver: کپی

غلامی یونس، حیدری محمود، رحیمی نژاد عباس، خداپناهی محمدکریم. رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1385؛2(7):207-218. Available from: https://sid.ir/paper/101324/fa

IEEE: کپی

یونس غلامی، محمود حیدری، عباس رحیمی نژاد، و محمدکریم خداپناهی، “رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر»،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 2، no. 7، pp. 207–218، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101324/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا