مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,195
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,311
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش رگه های شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدلهای علی

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 235

چکیده

 هدف این تحقیق, بررسی نقش رگه های شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. در نمونه ای متشکل از 419 آزمودنی (214 پسر و 205 دختر) فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی و پرسشنامه سبکهای تفکر اجرا شد. همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان, میانگین کل نمره های آنها از طریق دانشگاه مورد مطالعه, جمع آوری شد. با استفاده از تحلیل مسیر, آثار مستقیم و غیرمستقیم رگه های شخصیت بر سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که گشودگی بر سبک تفکر قضایی, کلی, آزاد اندیش و محافظه کار؛ روان آزرده واری بر سبک تفکر اجرایی, جزیی و محافظه کار؛ وظیفه شناسی بر سبک تفکر قانونی و سلسله مراتبی؛ برون گرایی بر سبک تفکر کلی, آزاداندیش, سلسله مراتبی و بیرونی دارای اثری مثبت و معنادار بودند (تنها اثر عامل گشودگی بر سبک تفکر محافظه کار منفی و معنادار بدست آمد). اثر غیرمستقیم عامل گشودگی از طریق سبک تفکر قضایی؛ عامل روان آزرده واری از طریق سبک تفکر اجرایی؛ عامل وظیفه شناسی از طریق سبک تفکر قانونی؛ عامل گشودگی و برون گرایی از طریق سبک تفکر کلی و آزادمنشانه؛ عامل روان آزرده واری و گشودگی از طریق سبک تفکر محافظه کاری؛ عامل درون گرایی و وظیفه شناسی از طریق سبک تفکر سلسله مراتبی؛ عامل برون گرایی از طریق سبک تفکر بیرونی بر پیشرفت تحصیلی اثری معنا دار نشان دادند. در مجموع نتایج پژوهش حاضر موید این است که توجه به نقش عوامل درون فردی رگه های شخصیت و سبکهای تفکر در مطالعه پیشرفت تحصیلی ضروری است. پیامدهای کاربردی یافته ها برای معلمان بحث شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولی اله، سنگری، علی اکبر، و غنایی، زیبا. (1385). نقش رگه های شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدلهای علی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 2(7)، 219-235. SID. https://sid.ir/paper/101328/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، کدیور پروین، فرزاد ولی اله، سنگری علی اکبر، غنایی زیبا. نقش رگه های شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدلهای علی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1385؛2(7):219-235. Available from: https://sid.ir/paper/101328/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، پروین کدیور، ولی اله فرزاد، علی اکبر سنگری، و زیبا غنایی، “نقش رگه های شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدلهای علی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 2، no. 7، pp. 219–235، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا