مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنش های اجرایی در کودکان پایه ی اول ابتدایی با و بدون تجربه ی پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 405 | صفحه پایان 418

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه کنشهای اجرایی در ابعاد انعطافپذیری شناختی و حافظهکاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی با و بدون تجربه پیشدبستانی اجرا95-شد. پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه ی آماری را تمام دانشآموزان عادی پایه اول دبستان در مدارس دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 96مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها 90 دانشآموز با تجربه و 90 دانشآموز بدون تجربه ی پیشدبستانی به روش نمونهبرداری خوشهایچندمرحلهای انتخاب و آزمون شدند. انعطافپذیری شناختی بهوسیله ی آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ, 1948 ) و حافظه ی کاری بهوسیله یخردهآزمون مقیاس فراخنای ارقام وکسلر سنجیده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه نشان داد بین کنشهای اجرایی در ابعاد انعطافپذیری شناختی و حافظه یکاری در کودکان پایه اول دبستان با و بدون تجربه ی پیشدبستانی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در رابطه با نقش جنس تفاوت معناداری در کنشهای اجراییبین دو گروه دختران و پسران پایه ی اول دبستان با و بدون تجربه ی پیشدبستانی مشاهده نشد. میانگین نمرهها نشان داد دانشآموزان با تجربه ی پیشدبستانی درمؤلفههای انعطافپذیری شناختی و حافظه ی کاری بهتر از دانشآموزان بدون تجربه ی پیشدبستانی عمل میکنند. بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده آموزشهایپیشدبستانی بر تقویت کنشهای اجرایی کودکان موثر بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، فاطمه، هاشمی، زهرا، و اخوان تفتی، مهناز. (1397). کنش های اجرایی در کودکان پایه ی اول ابتدایی با و بدون تجربه ی پیش دبستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(56 )، 405-418. SID. https://sid.ir/paper/101331/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی فاطمه، هاشمی زهرا، اخوان تفتی مهناز. کنش های اجرایی در کودکان پایه ی اول ابتدایی با و بدون تجربه ی پیش دبستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1397؛14(56 ):405-418. Available from: https://sid.ir/paper/101331/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نجاتی، زهرا هاشمی، و مهناز اخوان تفتی، “کنش های اجرایی در کودکان پایه ی اول ابتدایی با و بدون تجربه ی پیش دبستانی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 56 ، pp. 405–418، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101331/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button