مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک های فرزندپروری ادراک شده و ترس از ارزشیابی منفی: مقایسه دختران نوجوان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 262

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ابعاد سبک های فرزندپروری و ترس از ارزشیابی منفی و شناخت تفاوت این رابطه بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی بود. بدین منظور بر اساس یک پژوهش زمینه یابی, نمونه ای متشکل از 137 دختر دبیرستانی (34 نفر تیزهوش؛ 103 نفر عادی) توسط نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزشیابی منفی (FNES-B؛ لیری,1983) و پرسشنامه ادراک از شیوه های فرزندپروری (PSQ؛ شفر,1965) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها توسط روش همبستگی و آزمون z مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند: 1) بین مولفه مهار سبک های فرزندپروری و ترس از ارزشیابی منفی همبستگی مثبت وجود دارد, 2) بین مولفه محبت با ترس از ارزشیابی منفی همبستگی معنادار وجود ندارد, 3) درگروه نوجوانان عادی, بعد مهار با ترس از ارزشیابی منفی رابطه معناداری نداشت, در حالی که این رابطه در گروه دانش آموزان تیزهوش مثبت و معنادار بود, 4) محاسبه آزمون z تفاوتی را در این همبستگی بین دو گروه نشان نداد. در مجموع, یافته های پژوهش نشان دادند هر چه اعمال مهار بر فرزندان بیشتر باشد حساسیت آنها نسبت به ارزشیابی های منفی دیگران افزایش می یابد و این اثر در مورد فرزندان تیزهوش بارزتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پاکدامن، شهلا، و مرتضوی نصیری، فرشته سادات. (1393). سبک های فرزندپروری ادراک شده و ترس از ارزشیابی منفی: مقایسه دختران نوجوان تیزهوش و عادی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 10(39)، 249-262. SID. https://sid.ir/paper/101351/fa

Vancouver: کپی

پاکدامن شهلا، مرتضوی نصیری فرشته سادات. سبک های فرزندپروری ادراک شده و ترس از ارزشیابی منفی: مقایسه دختران نوجوان تیزهوش و عادی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1393؛10(39):249-262. Available from: https://sid.ir/paper/101351/fa

IEEE: کپی

شهلا پاکدامن، و فرشته سادات مرتضوی نصیری، “سبک های فرزندپروری ادراک شده و ترس از ارزشیابی منفی: مقایسه دختران نوجوان تیزهوش و عادی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 10، no. 39، pp. 249–262، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101351/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button