مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,506
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,254
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه میان محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی بود. نمونه پژوهش شامل 416 نفر (233 زن و 183 مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی (ریو, 2013), مقیاس نیازهای بنیادین روان شناختی (گانیه, 2003), پرسشنامه محیط حامی خودپیروی (آسور و دیگران, 2002, آسور 2012), مقیاس هیجان امید (پکران و دیگران, 2002), پرسشنامه کنجکاوی (لیتمن و دیگران, 2010) و پرسشنامه همدلی (وسن و دیگران, 2016) بود. یافته ها نشان داد محیط حامی خودپیروی اثر مستقیم بر فرایندهای نظام خود و درگیری تحصیلی و اثر غیرمستقیم, به واسطه فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی, بر درگیری تحصیلی دارد. این متغیر, به واسطه فرایندهای نظام خود, اثر غیرمستقیم بر هیجان های تحصیلی داشت. فرایندهای نظام خود, اثر مستقیم بر هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی و همچنین به واسطه هیجان های تحصیلی, اثر غیرمستقیم بر درگیری داشت. هیجان های تحصیلی نیز دارای اثری مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی بود. بر این اساس, فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی نقش واسطه ای بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی ایفا می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بردبار، مریم، و یوسفی، فریده. (1395). نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 13(49)، 13-28. SID. https://sid.ir/paper/101353/fa

Vancouver: کپی

بردبار مریم، یوسفی فریده. نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1395؛13(49):13-28. Available from: https://sid.ir/paper/101353/fa

IEEE: کپی

مریم بردبار، و فریده یوسفی، “نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 13، no. 49، pp. 13–28، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101353/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا