مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

61
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 117

چکیده

 مقدمه: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست با منشاء انسانی, آموزش های زیست محیطی بر اساس برنامه ریزی های اصولی و مبتنی بر نیازسنجی های علمی می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر, طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش کار: پژوهش کیفی حاضر, به روش نظری داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش, شامل کلیه طراحان و مولفین کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه علوم زیستی و علوم اجتماعی مستقر در شهر تهران بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری 10 تن بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی یافته ها از چهارمعیار, شامل اعتبارپذیری, تعمیم پذیری, اطمینان پذیری و تاییدپذیری و برای سنجش پایایی مصاحبه ها از روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) این مصاحبه ها, 88/0 و پایایی مصاحبه ها به روش توافق درون موضوعی برابر با 82/0 بود. تحلیل داده ها, با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه12 انجام شد. یافته ها: 6 کد انتخابی تحت عنوان مولفه های (شرایط علی, شرایط زمینه ای, شرایط مداخله گر, پدیده محوری, راهبردها و پیامدها) و 27 کد محوری و 91 کد باز شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مولفه شرایط علی شامل 3 کد محوری, مولفه شرایط زمینه ای شامل 5 کد محوری, مولفه شرایط مداخله گر شامل 5 کد محوری, مولفه پدیده محوری شامل4 کد محوری, مولفه راهبردها شامل 3 کد محوری و مولفه پیامدها شامل 7 کد محوری, می باشند. به برنامه ریزان آموزشی پیشنهاد می گردد که این مولفه ها و کدهای محوری شناسایی شده را در برنامه ریزی خود لحاظ کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مفتوح، شهناز، ذکریایی، منیژه، انتصارفومنی، غلامحسین، و داودی، رسول. (1400). طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی. مدیریت ارتقای سلامت، 11(1 )، 102-117. SID. https://sid.ir/paper/1013663/fa

    Vancouver: کپی

    مفتوح شهناز، ذکریایی منیژه، انتصارفومنی غلامحسین، داودی رسول. طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1400؛11(1 ):102-117. Available from: https://sid.ir/paper/1013663/fa

    IEEE: کپی

    شهناز مفتوح، منیژه ذکریایی، غلامحسین انتصارفومنی، و رسول داودی، “طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 11، no. 1 ، pp. 102–117، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1013663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button