مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارض های بین فردی، مهارت های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران

صفحات

 صفحه شروع 287 | صفحه پایان 308

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی, راهبردهای حل تعارض های بین فردی, راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری, 72 دانشجو در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (32 نفر) قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران, 1982), سیاهه سبک حل تعارض (کاردک, 1994), نسخه کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (گارنفسکی, کرایج و اسپینهاون, 2001) و مقیاس روابط مثبت با دیگران (ریف, 1989) پاسخ دادند. برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی در 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت به صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه مدت و بلندمدت برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی در افزایش میزان اسنادهای علّی مثبت, راهبرد حل مسئله مثبت, راهبردهای انطباقی مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت و در کاهش نمره اسنادهای علّی منفی, راهبردهای غیرانطباقی حل تعارض های بین فردی و راهبردهای غیرانطباقی مقابله شناختی دانشجویان مؤثر است. در مجموع, نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت, راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین پربارسازی مهارت های رابطه بین فردی, در تحقق ایده ایمن سازی روانی فراگیران به طور تجربی مؤثر واقع می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، و پورشهریار، حسین. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی, راهبردهای حل تعارض های بین فردی, مهارت های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(59 )، 287-308. SID. https://sid.ir/paper/101374/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، پورشهریار حسین. اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی, راهبردهای حل تعارض های بین فردی, مهارت های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1398؛15(59 ):287-308. Available from: https://sid.ir/paper/101374/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، و حسین پورشهریار، “اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی, راهبردهای حل تعارض های بین فردی, مهارت های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 15، no. 59 ، pp. 287–308، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101374/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button