مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای انگیزش

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 321

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی با واسطه گری انگیزش تحصیلی انجام شد. 720 دانش آموز از دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 با روش نمونه برداری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و به سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو, سالانوا و شافلی, 2007), مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و دیگران, 1992) و پرسشنامه ساختار کلاس (الیوت و چرچ, 2001) پاسخ دادند. داده های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسب و مطلوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سخت گیری در ارزشیابی, تأثیر مثبت و مستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارد. جذابیت تکلیف و تأکید بر ارزشیابی, تأثیر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی با واسطه گری انگیزش تحصیلی دارند. یافته های این پژوهش نشان داد که بهبود ساختار کلاس و به کارگیری مکانیزم های جدید در نظام انگیزشی می تواند موجب کاهش فرسودگی تحصیلی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فکری نوجه ده، فوزیه، و فولادچنگ، محبوبه. (1398). مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای انگیزش. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(59 )، 309-321. SID. https://sid.ir/paper/101375/fa

    Vancouver: کپی

    فکری نوجه ده فوزیه، فولادچنگ محبوبه. مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای انگیزش. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1398؛15(59 ):309-321. Available from: https://sid.ir/paper/101375/fa

    IEEE: کپی

    فوزیه فکری نوجه ده، و محبوبه فولادچنگ، “مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای انگیزش،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 15، no. 59 ، pp. 309–321، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101375/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button