مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,860
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,098
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی، مقابله و هیجان ها

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 99

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامة آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی, مقابلة فعال و هیجان های مثبت و منفی گروهی از دانش آموزان دختر انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری, 32 دانش آموز دختر 12ساله در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخة تجدیدنظرشدة سنجش ارزیابی تنیدگی (رویلی, رویش, جاریکا و واگن, 2005), مقیاس مقابلة فعال (گرین گلس, شوارزر, جاکوبیک, فیکسنبام و تابرت, 1999) ونسخة تجدیدنظرشدة مقیاس هیجان های متمایز (فردریکسون, تاگادی, واگ و لارکین, 2003) پاسخ دادند. در 10 جلسه یک ساعته برنامة آموزش تاب آوری روانی به شیوة گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه مدت و بلندمدت برنامة آموزش تاب آوری در افزایش ارزیابی های شناختی سازشی, راهبرد مقابلة فعال و هیجان های مثبت و در کاهش ارزیابی شناختی مبتنی بر تهدید و هیجان های منفی دانش آموزان دختر مؤثر بود. درمجموع, نتایج این بررسی نشان می دهد که برنامة آموزش تاب آوری از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت, راهبردهای سازشی مدیریت هیجان و همچنین غنی سازی مهارت های رابطة بین فردی, در تحقق ایدة ایمن سازی روانی فراگیران به طور تجربی مؤثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محبی، سمیه، شکری، امید، و پورشهریار، حسین. (1397). تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی, مقابله و هیجان ها. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(57 )، 83-99. SID. https://sid.ir/paper/101390/fa

    Vancouver: کپی

    محبی سمیه، شکری امید، پورشهریار حسین. تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی, مقابله و هیجان ها. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1397؛15(57 ):83-99. Available from: https://sid.ir/paper/101390/fa

    IEEE: کپی

    سمیه محبی، امید شکری، و حسین پورشهریار، “تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی, مقابله و هیجان ها،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 15، no. 57 ، pp. 83–99، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا