مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,365
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس محق پنداری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 111

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین روایی, اعتبار و ساختار عاملی مقیاس محق پنداری تحصیلی (چونینگ و کمبل, 2009) در دانشجویان ایرانی انجام شد. بدین منظور 451 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال 1395-1394به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش اعتبار و همسانی درونی مقیاس از ضریب همبستگی بین مادّه ها با نمرة کل عوامل, ضریب آلفای کرونباخ, تحلیل عاملی تأییدی, ضریب همبستگی زیرمقیاس ها و روایی واگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ساختار دوعاملی مسئولیت بیرونی شده و حق به جانبی را تأیید کرد. همبستگی نمره های مؤلفه های مقیاس مهار با مؤلفه های مقیاس محق پنداری تحصیلی بین 24/0-تا 55/0-بود و روایی واگرای مقیاس را نشان می داد. هم چنین ضرایب آلفای کرونباخ برای هر یک از عوامل (حق به جانبی, 72/0 و مسئولیت بیرونی شده, 81/0) و نمرة کل مقیاس (81/0) در حد مطلوب به دست آمد. لذا درمجموع می توان نتیجه گرفت که مقیاس محق پنداری تحصیلی برای سنجش محق پنداری تحصیلی دانشجویان ایرانی ابزاری معتبر و ابزاری مفید در پژوهش های روان شناختی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهبد، مینا، و فولادچنگ، محبوبه. (1397). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس محق پنداری تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(57 )، 101-111. SID. https://sid.ir/paper/101392/fa

    Vancouver: کپی

    مهبد مینا، فولادچنگ محبوبه. بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس محق پنداری تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1397؛15(57 ):101-111. Available from: https://sid.ir/paper/101392/fa

    IEEE: کپی

    مینا مهبد، و محبوبه فولادچنگ، “بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس محق پنداری تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 15، no. 57 ، pp. 101–111، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button