مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودناتوان سازی بر اساس فرایندهای خانواده: اثر واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 391 | صفحه پایان 404

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه فرایندهای خانواده, خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی دانشجویان دانشگاه انجام پذیرفت. شرکت کنندگان پژوهش شامل 335 نفر (208 دختر و 127 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش هر یک از شرکت کنندگان مقیاس فرایندهای خانواده نوجوان ازدمیر, وازسونی و کوک, 2013), مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (گرین و دیگران, 2004), و مقیاس خودناتوان سازی (جونز و رادوالت, 1979) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان دادند: الف) ابعاد فرایندهای خانواده (نزدیکی و تایید همسال) خودناتوان سازی را به طور منفی پیش بینی می کنند, ب) ابعاد خانواده (نزدیکی و تایید همسال) پیش بینی کننده مثبت خودکارآمدی تحصیلی است, ج) خودکارآمدی تحصیلی به طور منفی پیش بینی کننده خودناتوان سازی است. در مجموع, نتایج نشان دادند خودکارآمدی تحصیلی می تواند به عنوان متغیر واسطه ای بین دو بعد فرایندهای خانواده (نزدیکی به والدین و تایید همسال از سوی والدین) و خودناتوان سازی در نظر گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مهبد، مینا، و شیخ الاسلامی، راضیه. (1394). خودناتوان سازی بر اساس فرایندهای خانواده: اثر واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 11(44)، 391-404. SID. https://sid.ir/paper/101396/fa

Vancouver: کپی

مهبد مینا، شیخ الاسلامی راضیه. خودناتوان سازی بر اساس فرایندهای خانواده: اثر واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1394؛11(44):391-404. Available from: https://sid.ir/paper/101396/fa

IEEE: کپی

مینا مهبد، و راضیه شیخ الاسلامی، “خودناتوان سازی بر اساس فرایندهای خانواده: اثر واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 11، no. 44، pp. 391–404، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101396/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button