مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 80

چکیده

 مقدمه: لازمه کمک به دانش آموزان با اختلال در نوشتن, شناخت عوامل موثر بر ایجاد مشکلات و بهبود آن ها با استفاده از روش های مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تعیین "آموزش کارکردهای اجرایی" بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل, کلیه دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن مراجعه کننده به مرکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری اسلام آباد غرب در سال 1398 بودند که مطابق با پرونده مشاوره های روانشناختی, دارای اختلال در نوشتن بودند. تعداد آن ها در حدود 129تن بود. نمونه ها به تعداد 30 تن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده با استفاده از قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گرداوری داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی, "آزمون بیان نوشتاری" (Written (Expression Test), "پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی"(Emotional Self-Regulation Questionnaire) و "سیاهه اضطراب آزمون"(Test Anxiety Inventory) بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله به مدت 10هفته, "آموزش کارکردهای اجرایی" دریافت کردند. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل پرسشنامه ها تکمیل شد. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد و پس از پایان مداخله, دوره آموزشی مربوط در همان مرکز برای آن ها برگزار شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: تفاوت معناداری بین 2 گروه مداخله و کنترل در مرحله پس آزمون نشان داده شد (01/0>P). میزان خودتنظیمی هیجانی در گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون افزایش یافت (01/0>P). بعلاوه, میزان اضطراب آزمون گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون کاهش یافته است (01/0>P). نتیجه گیری: "آموزش کارکردهای اجرایی" بر میزان خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود معلمان از "آموزش کارکردهای اجرایی" برای افزایش میزان خودتنظیمی هیجانی و کاهش اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن استفاده کنند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبزی، رضا، میهندوست، زینب، نادمی، آرش، و پرندین، شیما. (1401). اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن. مدیریت ارتقای سلامت، 11(3 )، 68-80. SID. https://sid.ir/paper/1014195/fa

    Vancouver: کپی

    سبزی رضا، میهندوست زینب، نادمی آرش، پرندین شیما. اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1401؛11(3 ):68-80. Available from: https://sid.ir/paper/1014195/fa

    IEEE: کپی

    رضا سبزی، زینب میهندوست، آرش نادمی، و شیما پرندین، “اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 11، no. 3 ، pp. 68–80، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1014195/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button