مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرسشنامه غربالگری اختلالهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش دبستانی: یک مطالعه روا سازی متقاطع

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 27

چکیده

 ویژگیهای روان سنجی نسخه ترجمه شده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش دبستانKIST) ؛ میلر, مایشی و میلر, 1997) با روش رواسازی متقاطع بررسی شد. یک نمونه 1435 نفری از کودکان 5 و 6 ساله (668 دختر, 767 پسر) مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب و به دو گروه (نمونه الف=725, نمونه ب=710) تقسیم شدند و مادران آنها پرسشنامه 50 گویه ای KIST را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل بر پایه نمره های فرم والد نشان داد با ادغام دو زیر مقیاس رفتارهای فزون کنشی/ بی توجهی و سازش نایافته و حذف زیر مقیاس رفتار خواب, نسخه فارسی متشکل از شش عامل 1) رفتارهای سازش نایافته/ فزون کنش, 2) مهارتهای اجتماعی, 3) مهارتهای ارتباطی, 4) مهارتهای زندگی روزمره, 5) رفتار تغذیه, و 6) نشانه های اضطراب جدایی است و بر روی هم تقریبا 2/40 درصد واریانس را تبیین می کند. شاخصهای برازندگی تحلیل عاملی تاییدی در دو گروه روایی متقاطع پرسشنامه را تایید کرد. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین نمره کلKIST با نمره گروه مربیان (r=0.35) روایی همگرا و ضرایب منفی و معنادار آن با دو فرم فهرست رفتاری کودکان (r=0.32) و گزارش مربی معلم (- 0.33) نظام سنجش مبتنی بر تجربه آشنباخ (آشنباخ, 1991) روایی واگرای پرسشنامه را تایید کرد. مبانی نظری عاملهای استخراج شده مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادستان، پریرخ، عسگری، علی، رحیم زاده، سوسن، و بیات، مریم. (1389). پرسشنامه غربالگری اختلالهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش‌ دبستانی: یک مطالعه روا سازی متقاطع. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(25)، 7-27. SID. https://sid.ir/paper/101447/fa

    Vancouver: کپی

    دادستان پریرخ، عسگری علی، رحیم زاده سوسن، بیات مریم. پرسشنامه غربالگری اختلالهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش‌ دبستانی: یک مطالعه روا سازی متقاطع. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1389؛7(25):7-27. Available from: https://sid.ir/paper/101447/fa

    IEEE: کپی

    پریرخ دادستان، علی عسگری، سوسن رحیم زاده، و مریم بیات، “پرسشنامه غربالگری اختلالهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش‌ دبستانی: یک مطالعه روا سازی متقاطع،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 7، no. 25، pp. 7–27، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101447/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button