مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13,786
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15,233
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 343 | صفحه پایان 353

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوره ابتدا استان قم در سال تحصیلی 1386-1385 انجام شد. بدین منظور 3282 دانش آموز پایه های سوم, چهارم و پنجم ابتدایی مناطق هفت گانه آموزشی استان به روش نمونه برداری سهمیه ای انتخاب شدند و به آزمون های تشخیصی اختلال ریاضی (ملک پور, 1373, فرامرزی, 1375) پاسخ دادند. وضعیت بینایی و شنوایی دانش آموزان بر مبنای پرونده سلامت آنها بررسی و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون, 1956 نقل از ازخوش, 1379) در مورد دانش آموزانی که نمره پایین تر از نقطه برش گرفته بودند, اجرا شد و بر این اساس دانش آموزان با نمره هوش پایین تر از هنجار یا دارای مشکل بینایی یا شنوایی از نمونه حذف شدند. یافته های پژوهش نشان دادند که شیوع اختلال یادگیری ریاضی در نمونه پژوهش با میزان شیوع گزارش شده در DSM-IV-TR تفاوت معنادار داشت و میزان شیوع آن در استان قم بالاتر از ملاک مورد نظر بود. میزان شیوع اختلال بر حسب جنس تفاوت معنادار نداشت اما شیوع آن در مناطق مختلف آموزشی متفاوت بود: منطقه 4 با نواحی 1, 2, 3 و 6 تفاوت معنادار نشان داد و منطقه 1 با 6 متفاوت بود. استلزام های حاصل از نتایج پژوهش در رابطه با پیشگیری, ارزیابی و تشخیص اختلال و مداخله گری مورد بحث قرار گرفتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی پور، احمد، شقاقی، فرهاد، احمدی ازغندی، علی، نوفرستی، اعظم، و حسینایی، علی. (1391). شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(32)، 343-353. SID. https://sid.ir/paper/101487/fa

Vancouver: کپی

علی پور احمد، شقاقی فرهاد، احمدی ازغندی علی، نوفرستی اعظم، حسینایی علی. شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1391؛8(32):343-353. Available from: https://sid.ir/paper/101487/fa

IEEE: کپی

احمد علی پور، فرهاد شقاقی، علی احمدی ازغندی، اعظم نوفرستی، و علی حسینایی، “شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 8، no. 32، pp. 343–353، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101487/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا