مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 269 | صفحه پایان 284

چکیده

 هدف از این پژوهش تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی, با توجه به نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. 566 نفر (278 مرد, 288 زن) از دانشجویان دانشگاه شیراز با روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شناخت اجتماعی (نجاتی, کمری و جعفری, زیر چاپ), مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری, 1396), مقیاس تحسین (شیندلر و دیگران, 2013) و سیاهه مشغولیت تحصیلی (سالملا - آرو و آپادایا, 2012) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و نتایج نشان داد که شناخت اجتماعی بر امید به تحصیل (b=0.46), تحسین (b=0.37) و مشغولیت تحصیلی (b=0.49) و هیجان امید به تحصیل بر مشغولیت تحصیلی (b=0.24) اثر مستقیم دارد. از طرف دیگر, شناخت اجتماعی با واسطه گری هیجان مثبت تحصیلی (امید به تحصیل) بر مشغولیت تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد (b=0.11). به طورکلی نتایج نشان داد که هیجان مثبت تحصیلی (امید به تحصیل) در رابطه بین شناخت اجتماعی و مشغولیت تحصیلی نقش واسطه ای دارد. نتایج این پژوهشاز آموزه های نظریه کنترل ارزش هیجان پیشرفت در دانشجویان ایرانی به طور تجربی حمایت می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کمری، سامان، فولادچنگ، محبوبه، خرمایی، فرهاد، شیخ الاسلامی، راضیه، و جوکار، بهرام. (1397). تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(55 )، 269-284. SID. https://sid.ir/paper/101511/fa

Vancouver: کپی

کمری سامان، فولادچنگ محبوبه، خرمایی فرهاد، شیخ الاسلامی راضیه، جوکار بهرام. تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1397؛14(55 ):269-284. Available from: https://sid.ir/paper/101511/fa

IEEE: کپی

سامان کمری، محبوبه فولادچنگ، فرهاد خرمایی، راضیه شیخ الاسلامی، و بهرام جوکار، “تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 55 ، pp. 269–284، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101511/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button