مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 88

چکیده

 زمینه و هدف: تولد فرزند سلامت روان خانواده را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث بروز تغییراتی می شود و جهت سازگاری با این تغییرات, والدین متحمل استرس های زیادی خواهند شد. لذا هدف از انجام این مطالعه, اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی بود.روش کار: از بین مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی مراجعه کننده به کلینیک ها و مراکز بهزیستی شهر زاهدان و خصوصی 48 مادر با 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین در افسردگی, اضطراب و استرس انتخاب شدند. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس, افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون, گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 تا 2.5 ساعته تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند, در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS) مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات مادران گروه آزمایش در متغیر افسردگی و اضطراب پیش آزمون در درجه شدید و در پس آزمون در درجه متوسط بودند و در متغیر استرس در پیش آزمون در درجه شدید بود که بعد از درمان به درجه خفیف کاهش پیدا کرد (p<0.001).نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی درمان شناختی رفتاری, این درمان می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در مادران کودکان دارای نیازهای ویژه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جناآبادی، حسین. (1395). بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 23(148)، 80-88. SID. https://sid.ir/paper/10200/fa

    Vancouver: کپی

    جناآبادی حسین. بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1395؛23(148):80-88. Available from: https://sid.ir/paper/10200/fa

    IEEE: کپی

    حسین جناآبادی، “بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 23، no. 148، pp. 80–88، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10200/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button