مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت وادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه نوجوانان از جمله گروه هایی هستند که بدلیل تقارن دوران بلوغ و شیوع کرونا بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتندهاند. پژوهشحاضر با هدف اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعیخانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا انجام شد. روش کار روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه کنترل انجام شد. 1399 در حال تحصیل بودند.-جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر متوسطه شهر بجنورد که در سال تحصیلی 1400از بین 220 نفر داوطلب ورود به پژوهش 30 نفر به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش یعنی نمره بالاتر از خط13) در مقیاس حمایت اجتماعی / برش (46) در آزمون اعتیاد به اینترنت و نمره کمتر از یک انحراف معیار از میانگین نمونه هنجار (40خانواده, به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی با قرعه کشی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترلجایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای مداخلات آموزشی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندیدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه حمایت اجتماعی خانواده پروسیدانو و هلر بود. تحلیل داده ها بااستفاده تحلیل واریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر انجام شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش ادراکP < 0/ حمایت اجتماعی خانواده بر دختران نوجوان تاثیر معناداری داشته است (p<0. 001). نتیجه گیری مطابق با یافته های پژوهش حاضر آموزش ماتریکس درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت وافزایش ادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صفری، سعیده، سلیمانیان، علی اکبر، و جاجرمی، محمود. (1400). اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت وادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 13(4 )، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/1021863/fa

Vancouver: کپی

صفری سعیده، سلیمانیان علی اکبر، جاجرمی محمود. اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت وادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1400؛13(4 ):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/1021863/fa

IEEE: کپی

سعیده صفری، علی اکبر سلیمانیان، و محمود جاجرمی، “اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت وادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 13، no. 4 ، pp. 12–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1021863/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button