مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 156

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور در کتابخانه های دانشگاه پیام نور و در پیوند با ساختار آموزشی, به روش مشاهده اسنادی (مربوط به دوره پنج ساله 1384-1380) و نیز روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 10 مرکز بزرگ که بصورت انتخابی و 10 مرکز کوچک که به صورت تصادفی مشخص شده بود, می باشد. این مراکز در 10 منطقه, بر اساس تقسیم بندی دانشگاه پیام نور در سطح کشور, قرار داشت. اعضای هیات علمی در مراکز بیست گانه مورد بررسی در سال 1385, 220 نفر بودند که 176 نفر (80%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماری مسوولان کتابخانه (کتابداران) در مراکز مورد بررسی 20 نفر بودند که همگی (100%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماری دانشجویان نیز در 20 مرکز مورد پژوهش شامل 100/962 دانشجو بود. حجم نمونه دانشجویان بر اساس فرمولهای آماری, حداقل 1064 نفر تعیین شد تا با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انجام پذیرد. در کل 1400 پرسشنامه میان دانشجویان مراکز بیست گانه (با تخصیص متناسب در هر مرکز) توزیع گردید که 1112 نفر به آن پاسخ دادند. یافته های پژوهش نشان داد:1- بین هر یک از عوامل زیرساختی (امکانات, مدیریت, کارکنان, مستندسازی, امور مالی, منابع و خدمات) کتابخانه های «مراکز» دانشگاه پیام نور مستقر در شهرهای بزرگ و کتابخانه های «مراکز» مستقر در شهرهای کوچک از دیدگاه کتابداران, تفاوتی معنادار وجود ندارد.2- در بیشتر موارد بین میزان رشد کمی ساختار آموزشی دانشگاه پیام نور (دانشجو, عضو هیات علمی, رشته تحصیلی, کارمند, بودجه و هزینه های آموزشی) و میزان رشد کمی امکانات کتابخانه ها (کتابدار, منابع چاپی و دیجیتالی, منابع دیداری- شنیداری, مساحت و سایر امکانات), رابطه ای معنادار وجود ندارد.3- بین میزان استفاده دانشجویان دانشگاه پیام نور از کتابخانه و شیوه های رسمی آموزشی (تک کتاب و بدون منبع, خودخوان و بدون منبع, عملی و بدون منبع) تفاوت معنادار وجود دارد.4- بین نگرش اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور درباره تناسب امکانات, منابع و خدمات موجود در کتابخانه های این دانشگاه, تفاوتی معنادار وجود ندارد.5- بین میزان دسترس پذیری منابع اطلاعاتی دیجیتالی و منابع اطلاعاتی چاپی کتابخانه های دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضای هیات علمی, تفاوتی معنادار وجود دارد.6- بین میزان دسترس پذیری منابع اطلاعاتی دیجیتالی و منابع اطلاعاتی چاپی کتابخانه های دانشگاه پیام نور از دیدگاه دانشجویان, تفاوتی معنادار وجود دارد.7- بین نگرش اعضای هیات علمی, کتابداران و دانشجویان درباره جایگزینی منابع دیجیتالی بجای منابع چاپی, تفاوتی معنادار وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دلیلی، حمید، دیانی، محمدحسین، و آزاد، اسداله. (1387). بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن. کتابداری و اطلاع رسانی، 11(1 (مسلسل 41))، 121-156. SID. https://sid.ir/paper/102485/fa

    Vancouver: کپی

    دلیلی حمید، دیانی محمدحسین، آزاد اسداله. بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1387؛11(1 (مسلسل 41)):121-156. Available from: https://sid.ir/paper/102485/fa

    IEEE: کپی

    حمید دلیلی، محمدحسین دیانی، و اسداله آزاد، “بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 11، no. 1 (مسلسل 41)، pp. 121–156، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102485/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button