مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

337
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی، تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از روش های احتمالاً مؤثر در بهبود عوارض افسردگی, آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش را همه دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه دوم مبتلا به افسردگی غیربالینی شهر اهواز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. برای انجام پژوهش پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه سی نفر با روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه پانزده نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسهٔ,نوددقیقه ای (یک جلسه در هفته) به صورت گروهی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل گراس را دریافت کرد؛ اما گروه گواه آموزشی ندید. داده ها با پرسشنامه ی افسردگی بک-ویراست دوم (بک و همکاران, 1996), مقیاس خودکارآمدی (شرر و همکاران, 1982), مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون (کانر و دیویدسون, 2003) و پرسشنامه ی امید به زندگی (اسنایدر و همکاران, 1991) جمع آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو و روش تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرم افزار SPSS نسخهٔ,24 صورت گرفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫, 05 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد, گروه آزمایش و گروه گواه در مرحلهٔ,پس آزمون از نظر متغیرهای خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی تفاوت معنا داری با هم داشتند (0٫, 001p<). براساس مقادیر مجذور اتا, 80٫, 4درصد از تغییرات خودکارآمدی, 94٫, 2درصد از تغییرات تاب آوری و 83٫, 3درصد از تغییرات امید به زندگی در گروه آزمایش ناشی از اعمال آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش, آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر افزایش خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی اثربخشی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، سیده نرگس، افتخار صعادی، زهرا، حافظی، فریبا، و برنا، محمدرضا. (1400). تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی. مطالعات ناتوانی، 11(1 (پیاپی 19) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1029070/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی سیده نرگس، افتخار صعادی زهرا، حافظی فریبا، برنا محمدرضا. تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1400؛11(1 (پیاپی 19) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1029070/fa

    IEEE: کپی

    سیده نرگس صالحی، زهرا افتخار صعادی، فریبا حافظی، و محمدرضا برنا، “تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی, تاب آوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی،” مطالعات ناتوانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button