مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی با ایمن سازی در برابر استرس بر سبک زندگی دانش آموزان دختر با رفتارهای پرخطر دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان یزد

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه: رفتارهای پرخطر و سبک زندگی ناسالم عاداتی است که به طور معنی داری با ابتلاء و مرگ و میر نوجوانان در ارتباط است. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه ایمن سازی تربیتیاجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی با ایمن سازی در برابر استرس بر سبک زندگی دانش آموزان دختر با رفتارهای پرخطر دبیرستان شهرستان یزد انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه نیمه آزمایشی, با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان یزد در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونه ی پژوهش54 دانش آموز دختر دارای رفتار پرخطر بود که پس از نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای به سه گروه و سپس هر گروه به صورت گمارش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. مداخلات در 12 جلسه 1 ساعت و 15 دقیقه ای, هفته ای یک جلسه و به مدت 3 ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس رفتارهای پرخطر زاده محمدی و همکاران و سبک زندگی (LSQ) لعلی و همکاران بود. پرسشنامه سبک زندگی در دو مرحله قبل و بعد از آموزش توسط دانش آموزان تکمیل گردید. داده ها, با استفاده از آزمون های کوواریانس و LST در نرم افزار 20SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات سبک زندگی پیش آزمون گروه آزمایشی ایمن سازی تربیتی-اجتماعی 77/140, ایمن سازی در برابر استرس 27/139 و کنترل 55/141 و در پس آزمون به ترتیب 83/156, 22/139 و 94/140 بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه ایمن سازی تربیتیاجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی منجر به بهبود سبک زندگی شده (001/0 =sig), اما آموزش ایمن سازی در برابر استرس تفاوت معناداری ایجاد نکرد (085/0=sig). نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخله آموزشی ایمن سازی تربیتی-اجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی, روش مناسبی برای بهبود سبک زندگی دانش آموزان با رفتارهای پرخطر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی صدرآباد، افسر، سهرابی، فرامرز، سعدی پور، اسمعیل، و دلاور، علی. (1397). مقایسه اثربخشی برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی با ایمن سازی در برابر استرس بر سبک زندگی دانش آموزان دختر با رفتارهای پرخطر دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان یزد. طلوع بهداشت، 17(5 (مسلسل 71) )، 55-70. SID. https://sid.ir/paper/103168/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی صدرآباد افسر، سهرابی فرامرز، سعدی پور اسمعیل، دلاور علی. مقایسه اثربخشی برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی با ایمن سازی در برابر استرس بر سبک زندگی دانش آموزان دختر با رفتارهای پرخطر دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان یزد. طلوع بهداشت[Internet]. 1397؛17(5 (مسلسل 71) ):55-70. Available from: https://sid.ir/paper/103168/fa

    IEEE: کپی

    افسر خلیلی صدرآباد، فرامرز سهرابی، اسمعیل سعدی پور، و علی دلاور، “مقایسه اثربخشی برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر رویکرد اسلامی با ایمن سازی در برابر استرس بر سبک زندگی دانش آموزان دختر با رفتارهای پرخطر دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان یزد،” طلوع بهداشت، vol. 17، no. 5 (مسلسل 71) ، pp. 55–70، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button