مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

90
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان درباره روش های تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در این پژوهش هدف این است که وجوه اشتراک نظریات روانشناسان تربیتی با دیدگاه عطار دربارة شیوه های تربیتی و آموزشی, جست وجو و بیان شود؛ زیرا هم روان شناسان تربیتی و هم اندیشمندان و عارفان مسلمان ازجمله عطار نیشابوری به موضوع رشد و تربیت انسان و چگونگی آن توجه داشته اند. عطار از بزرگ ترین عارفان قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. موفقیت او در تربیت انسان های مبتدی (مریدان), ضرورت توجه به شیوة تربیتی و آموزشی وی را آشکار می کند. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است. شیوة جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است. بدین منظور, برای دستیابی و تحلیل نتایج, از رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل محتوا, استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل متن کامل کتاب های منطق الطیر, الهی نامه و مصیبت نامة عطار نیشابوری است. پرسش اصلی پژوهش این است که کدام یک از روش های تربیتی مطرح در روان شناسی تربیتی, در این آثار به کار برده شده و هرکدام از روش های به کاررفته, به دیدگاه کدام یک از روان شناسان تربیتی نزدیک است. یافته ها نشان داد که عطار چندین قرن پیش, روش هایی برای تربیت و آموزش متربیان به کار گرفته است که امروزه در قالب نظریات جدید روانشناسی ارائه می شود. مشترکات نظریه ای بسیاری میان شیوه های تربیتی عطار و دیدگاه های امروز روان شناسان تربیتی وجود دارد. این مشترکات بین عطار و روان شناسانی مانند راجرز, مازلو, ویلیام جیمز, جان دیویی, پیاژه, برونر, بندورا, لوریا, ویگوتسکی, اریکسون, جان لاک, اسکینر, ثورندایک, گانیه و روان شناسان گشتالتی بیش از دیگران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمالی، هاجر، پناهی، مهین، و سوری، احمد. (1400). وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان درباره روش های تربیتی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 13(51 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1031890/fa

    Vancouver: کپی

    جمالی هاجر، پناهی مهین، سوری احمد. وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان درباره روش های تربیتی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1400؛13(51 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1031890/fa

    IEEE: کپی

    هاجر جمالی، مهین پناهی، و احمد سوری، “وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان درباره روش های تربیتی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 13، no. 51 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1031890/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button