مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی, از نوع روان سنجی و از طرح های همبستگی و روش نمونه گیری در دسترس بود. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد استان تهران و البرز که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند, به طور اولیه 998 نفر و با لحاظ کردن پرسشنامه های معتبر 976 نفر, علاوه بر مقیاس حالت شرم و احساس گناه (Marschall, Sanftner & Tangney, 1994) به پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) و مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه ی 10 گویه ای مقیاس حالت شرم و احساس گناه در فرهنگ ایرانی ساختار دو عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس بالا و میزان آلفای کرونباخ برابر با 91/0 بود. همبستگی معنادار مثبت بین نمرات این مقیاس با نمرات پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (33/0) بیانگر روایی همگرای مطلوب, و همبستگی معنادار منفی با نمرات مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده (30/0-) نشان دهنده روایی واگرای مطلوب بود (001/0p <). بر اساس یافته ها می توان گفت که نسخه ی فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه به عنوان ابزار منطبق با نسخه ی اصلی می تواند به متخصصان در زمینه ارزیابی حالت شرم و احساس گناه کمک فراوانی نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ورمقانی، حمیرا، پورشریفی، حمید، سلیمانی، علی، و فتحی آشتیانی، علی. (1401). ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 23(2 (پیاپی 88) )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/1032925/fa

    Vancouver: کپی

    ورمقانی حمیرا، پورشریفی حمید، سلیمانی علی، فتحی آشتیانی علی. ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1401؛23(2 (پیاپی 88) ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/1032925/fa

    IEEE: کپی

    حمیرا ورمقانی، حمید پورشریفی، علی سلیمانی، و علی فتحی آشتیانی، “ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 23، no. 2 (پیاپی 88) ، pp. 1–10، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1032925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button