Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

974
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان های مشهد)

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف چگونگی استقرار و عملکرد افراد در طی فعالیت های روزانه در پویایی و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه, نقش اساسی دارد و با توجه به این که انسان, روزانه با وسایل متفاوتی سروکار دارد, لازم است که تطابق لازم را با ویژگی های بدن وی داشته باشد. هدف اصلی این مطالعه, طراحی و ساخت میز و صندلی ارگونومیک نقشه کشی, منطبق با ابعاد بدنی هنرجویان می باشد. روش کار در این تحقیق به یکی از پر کاربردترین مبلمان های آموزشی, یعنی میز و صندلی رسم پرداخته شده است. پس از بررسی میزان رضایت مندی از این مبلمان, برای بازنگری و طراحی ارگونومیک مطابق با ابعاد آنتروپومتری, ابعاد بدنی 160 هنرجو و 40 دانشجوی یک آموزشکده ی فنی و حرفه ای, مورد اندازه گیری قرار گرفت. داده ها توسط نرم افزار SPSS تحلیل آماری شدند. یافته ها مطابق با نتایج, حدود 70 درصد هنرجویان, از ویژگی های صندلی و میزهای رسم راضی نیستند و به جز قد و طول ران, اختلاف معنی داری بین پایه های مختلف تحصیلی در هنرستان ها وجود ندارد و در نهایت با کمک ویژگی های تن سنجی, میز و صندلی رسمی طراحی شد که به استثناء ارتفاع نشستن گاه, در سایر شاخص ها, تطابق صد درصدی با ابعاد بدن هنرجویان داشت. نتیجه گیری در این پژوهش مشاهده شد که نارضایتی فراوانی در بین هنرجویان به دلیل عدم تطابق این مبلمان آموزشی با ابعاد بدنی آنان وجود دارد که سبب لطمات جسمی عضلانی و روانی و عدم کیفیت آموزشی شده است. در پایان مطالعه, جهت طراحی ارگونومیک, مواردی درجهت رضایت مندی, پایداری و کاهش هزینه های تولید و همچنین دلایل نارضایتی هنرجویان از میز و صندلی های آموزشی ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غفرانی، محمد، معتمدزاده، مجید، آقایی، محمدرضا، و محمدمرادی، زهرا. (1398). طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان های مشهد). ارگونومی، 7(3 )، 11-23. SID. https://sid.ir/paper/103298/fa

    Vancouver: کپی

    غفرانی محمد، معتمدزاده مجید، آقایی محمدرضا، محمدمرادی زهرا. طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان های مشهد). ارگونومی[Internet]. 1398؛7(3 ):11-23. Available from: https://sid.ir/paper/103298/fa

    IEEE: کپی

    محمد غفرانی، مجید معتمدزاده، محمدرضا آقایی، و زهرا محمدمرادی، “طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان های مشهد)،” ارگونومی، vol. 7، no. 3 ، pp. 11–23، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا