مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

932
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در مدارس متوسطه شهرستان چناران

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف: مصرف میان وعده های کم ارزش در میان دانش آموزان رواج دارد. از آنجا که این الگوی مصرف اغلب در بزرگسالی ادامه می یابد و با بروز بیماری های مزمن در ارتباط است, لذا این مطالعه با هدف تاثیر آموزش براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در دانش آموزان پسر شهرستان چناران در سال 1393 انجام شده است.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 50 دانش آموز پسر سال هشتم شهرستان چناران که به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند, انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیدند. متغیرهای مورد بررسی قبل, بلافاصله و یک ماه پس از مداخله ارزیابی شدند. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمون های آماری مجذور کای, آزمون T-test Paired, آزمون تی مستقل, آزمون من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بعد از مداخله در مصرف میان وعده های کم ارزش در گروه آزمون کاهش دیده شد و تغییر معنادار در نمره آگاهی از 4.72±2.48 به 6.40±2.29, (p<0.001), هنجار انتزاعی از 10.56±2.87 به 13.36±3.98, (p=0.001), کنترل رفتاری درک شده از 14.88±3.19 به 17.24±3.13, (p=0.001) و قصد رفتاری از 6.12±1.42 به 7.24±2.24, (p=0.004) در گروه آزمون دیده شد, اما در مورد نمره نگرش این تغییرات معنی دار نبود.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قادر است آگاهی, هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده دانش آموزان را درباره مصرف میان وعده های کم ارزش غذایی تغییر دهد و موجب کاهش مصرف آن ها گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پیمان، نوشین، چارقچیان خراسانی، الهام، و مقضی، محمد. (1395). تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در مدارس متوسطه شهرستان چناران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 23(149)، 62-72. SID. https://sid.ir/paper/10334/fa

    Vancouver: کپی

    پیمان نوشین، چارقچیان خراسانی الهام، مقضی محمد. تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در مدارس متوسطه شهرستان چناران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1395؛23(149):62-72. Available from: https://sid.ir/paper/10334/fa

    IEEE: کپی

    نوشین پیمان، الهام چارقچیان خراسانی، و محمد مقضی، “تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف میان وعده های کم ارزش در مدارس متوسطه شهرستان چناران،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 23، no. 149، pp. 62–72، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button