مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر نمود «بدن» در نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل» غلامحسین ساعدی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 95

چکیده

 مفهوم «بدن» فراتر از مجموعه ای از اندام ها و کارکردهای تابع آناتومی و فیزیولوژی می باشد. بدن در مباحث علوم انسانی و هنر, بیش و پیش از هرچیز, واجد ساختار نمادین می گردد. ساختاری که جایگاهی برای طرح افکنی فرهنگ, در بغرنج ترین صورت ها فراهم می آورد. در این پژوهش, وجوهی از مفهوم بدن, با نظر بر اثری نمایشی پی گرفته می شود. یعنی نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل», نگاشته شده در دهه ی چهل شمسی, بقلم غلامحسین ساعدی. اثری که به وضوح تحت تاثیر گفتمان پسااستعماری سربرافراشته پس از جنگ جهانی دوم می باشد. مقطعی که گفتمان چپ بر فضای روشنفکری غالب آمد. این گفتمان نشان خود را در آثار ادبی/هنری تولید شده, ثبت کرد. نشانی که در سطوح مختلف آثار نمایان می گردد. از این بین, سطح «بدن» مدنظر پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش, به جهت اجرا و پیشبرد, توصیفی-تحلیلی است. این امر با بهره از منابع کتابخانه ای ممکن گشته است. همچنین, در راستای واکاوی وجوه گونه گون «بدن» در این نمایشنامه, دسته بندی هایی انجام پذیرفته است. ابتدا به «جنسیت؛ ظاهر؛ پوشش بدن» نظر انداخته می شود. در وهله بعد به «اداها و حرکات بدن», و پس از آن نیز به «سکون بدن و ایجاد توهم و تصور حرکت» و دلالت های آن پرداخته خواهد شد. در نهایت بر مبحثی تامل خواهیم داشت که مختص به این اثر است. یعنی بهره گیری متفاوت ساعدی از قابلیت بدن, که در «دگردیسی بدن» شکل یافته است. نتایج حاصله در تحلیل, حکایت از آن دارد که ساعدی با بهره از قابلیت های بدن, هویت سازی (و یا حتی بی هویت ساختن) را به انجام رسانده. برای مثال با تحول فرم بدن شکارچی ها, به سمت وسوی بدنی حیوانی, آن ها به عنوان «دیگران-غیر خودی ها» طرد می نماید. به عبارتی, تاکید بر خودی ها-یعنی ورزیلی ها-, که به غیریت سازی تازه واردها-موسیو و شکارچی ها-ختم می شود, از طریق مفهوم بدن است که صورت می پذیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، سپیده، زارع خلیلی، فتح اله، و امینی، رحمت. (1400). تاملی بر نمود «بدن» در نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل» غلامحسین ساعدی. ادبیات پارسی معاصر، 11(2 )، 73-95. SID. https://sid.ir/paper/1035799/fa

    Vancouver: کپی

    امیری سپیده، زارع خلیلی فتح اله، امینی رحمت. تاملی بر نمود «بدن» در نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل» غلامحسین ساعدی. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1400؛11(2 ):73-95. Available from: https://sid.ir/paper/1035799/fa

    IEEE: کپی

    سپیده امیری، فتح اله زارع خلیلی، و رحمت امینی، “تاملی بر نمود «بدن» در نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل» غلامحسین ساعدی،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 11، no. 2 ، pp. 73–95، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1035799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button