مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 341 | صفحه پایان 374

چکیده

 فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنش ها در بستر رسانه های اجتماعی است. هم اکنون, رسانه های اجتماعی قابلیت های ویژه ای در شکل گیری فرهنگ شهرت دارند. دراین بین, اینستاگرام, به سبب تصویرمحوربودن و فراهم سازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتی ها, مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعه پیش رو, از یک سو, بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و, از سوی دیگر, بررسی میزان پیگیری صفحات شخصی سلبریتی ها از سوی کاربران یا مخاطبان است. از روش کمی پیمایش و تکنیک پرسش نامه برای گردآوری داده ها و اجرای پژوهش استفاده شده است. در مبانی نظری, به «رهیافت فرهنگ سلبریتی», «رهیافت سلبریتی سازی و سلبریتی شدن», «رهیافت اکولوژی سلبریتی», «رهیافت فضای خصوصی و عمومی سلبریتی», و «رهیافت روان شناختی به هواداری و سلبریتی» پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد تقریبا 20 درصد کاربران اینستاگرام «اخبار و صفحات سلبریتی ها» را پیگیری می کنند. آن ها صفحات بازیگران, خوانندگان و ورزش کاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروه های سلبریتی دنبال می کنند؛ به طوری که تقریبا یک سوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی را پیگیری می کنند و تقریبا یک چهارم کاربران صفحات شخصی ورزش کاران را. روابط فرااجتماعی, هم ذات پنداری و پرستش سه شاخص گرایش به سلبریتی هاست. این مطالعه نشان می دهد که تقریبا 47 درصد کاربران فعال در حوزه سلبریتی ها به سلبریتی ها گرایش دارند؛ به نحوی که, علاوه بر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتی ها, در بعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزش ها و نگرش های سلبریتی ها و در بعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب می پردازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی ساسانی، مجید، شهبازی، مهدی، و قربانی، سینا. (1401). فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 23(57 (مسلسل 89) )، 341-374. SID. https://sid.ir/paper/1039267/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی ساسانی مجید، شهبازی مهدی، قربانی سینا. فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1401؛23(57 (مسلسل 89) ):341-374. Available from: https://sid.ir/paper/1039267/fa

    IEEE: کپی

    مجید سلیمانی ساسانی، مهدی شهبازی، و سینا قربانی، “فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 23، no. 57 (مسلسل 89) ، pp. 341–374، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1039267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button