Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

73
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

358
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش زیست محیطی و راهکارهای تقویت آن (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی)

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 131

چکیده

 امروزه یکی از مسایل بحران زا و مهم پیش روی بشر, چالش های زیست محیطی است. یکی از عوامل اصلی این بحران, عدم توجه و ناکافی بودن آموزش های زیست محیطی است. شناخت وضعیت نگرش دانشجویان به عنوان یکی از قشرهای تاثیرگذار جامعه و راهکارهای تقویت آن می تواند زمینه ساز برنامه ریزی آتی به منظور بهبود وضعیت دانش و آگاهی زیست محیطی گردد. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت نگرش زیست محیطی و راهکارهای تقویت آن در بین دانشجویان دانشکده کشاورزی محقق اردبیلی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان کشاورزی دانشکده کشاورزی محقق اردبیلی (1929=n) بود که با فرمول کوکران 140 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از پنل متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد به طورکلی دانشجویان دارای دیدگاه زیست محیطی نسبتا مثبتی می باشند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشان داد که رابطه معناداری بین دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه بر اساس متغیرهای سن, درآمد, مقطع و رشته تحصیلی, تحصیلات پدر و مادر, بعد خانوار, ترم تحصیلی, واحدگذرانده و میزان استفاده از منابع اطلاعاتی وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که پنج متغیر بهبود راهکارها, منابع اطلاعاتی, معدل, ترم تحصیلی و سن 51 درصد واریانس سطح نگرش زیست محیطی دانشجویان کشاورزی را تبیین می کنند. اگرچه دانشجویان مورد بررسی دارای نگرش نسبتا مطلوبی نسبت به محیط زیست بودند اما به منظور ختم این نگرش به رفتار مسیولانه باید اقدامات متعددی در سطح خرد و کلان انجام پذیرد. بسترسازی مناسب برای ارایه آموزش های لازم توسط مراجع آموزشی مسیول, می تواند دیدگاه دانشجویان را به سوی حفاظت از محیط زیست مساعدتر نموده و با ایجاد تشکل های حامی محیط زیست و حمایت از آن ها علاوه بر بهبود نگرش زیست محیطی اقدامات عملی نیز در جهت حفظ محیط زیست انجام پذیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بندری، عبدالمحمد، و جمشیدی، امید. (1400). بررسی نگرش زیست محیطی و راهکارهای تقویت آن (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی). انسان و محیط زیست، 19(1 (56 پیاپی) )، 115-131. SID. https://sid.ir/paper/1042289/fa

    Vancouver: کپی

    بندری عبدالمحمد، جمشیدی امید. بررسی نگرش زیست محیطی و راهکارهای تقویت آن (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی). انسان و محیط زیست[Internet]. 1400؛19(1 (56 پیاپی) ):115-131. Available from: https://sid.ir/paper/1042289/fa

    IEEE: کپی

    عبدالمحمد بندری، و امید جمشیدی، “بررسی نگرش زیست محیطی و راهکارهای تقویت آن (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی)،” انسان و محیط زیست، vol. 19، no. 1 (56 پیاپی) ، pp. 115–131، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1042289/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا