مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,419
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

874
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 90

چکیده

 زمینه و هدف: اعتیاد به اپیوئیدها, پدیده ای با دلایل و عواقب پیچیده فیزیولوژیکی و اجتماعی است. مکانیسم های دقیق ایجاد وابستگی و عود آن نامشخص است. در سالهای اخیر از بین چندین مکانیسم احتمالی, نقش یادگیری و حافظه در وابستگی به اپیوئیدها و عود آن مورد توجه خاص قرار گرفته است. لذا, در مطالعه حاضر اثر وابستگی به مرفین, ناشی از تزریق مکرر زیر جلدی آن, بر فرآیندهای فوق الذکر بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی, حیوانات مرفین سولفات (10 mg/Kg, s.c.) (در گروه های وابسته و حذف مرفین) یا نرمال سالین (در گروه شاهد) دو بار در روز (8 صبح و 8 شب) به مدت 15 روز متوالی دریافت نمودند. حیوانات گروه های شاهد و وابسته از روز 11 الی 15 و گروه حذف مرفین از روز 16 الی 20 تحت آزمایش قرار گرفتند. مطالعه حیوانات, جهت بررسی فرآیند یادگیری فضایی در ماز آبی موریس, به مدت 4 روز (هر روز چهار تجربه) انجام می شد. در خلال این چهار روز, موقعیت سکوی پنهان ثابت باقی می ماند. در روز پنجم جهت بررسی فرآیند حافظه فضایی, سکو از آب خارج شده و آزمایش ها انجام می شد. شاخص های یادگیری و حافظه فضایی ثبت شده و به روش آنالیز واریانس (ANOVA) بررسی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدت زمان و فاصله طی شده برای یافتن سکوی پنهان و میانگین سرعت شنای حیوانات (در روزهای آموزش) و همچنین درصد زمان و درصد مسافت طی شده در ربع دایره هدف در مرحله probe trial, تفاوت معنی داری بین گروه های مورد مطالعه ندارد. نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهد که وابستگی به مرفین, ایجاد شده به روش حاضر, هیچگونه اثر معنی داری بر فرآیند یادگیری و حافظه فضایی ندارد که ممکن است ناشی از ایجاد تحمل نسبی به مرفین در حیوانات مورد مطالعه باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورمتعبد، علی، محرابی نسب، انتظار، ثریا، فائزه، مرادی، سحر، حقیقی زاد، هایده، و طهماسیان، مسعود. (1387). اثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 15(58)، 81-90. SID. https://sid.ir/paper/10457/fa

    Vancouver: کپی

    پورمتعبد علی، محرابی نسب انتظار، ثریا فائزه، مرادی سحر، حقیقی زاد هایده، طهماسیان مسعود. اثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1387؛15(58):81-90. Available from: https://sid.ir/paper/10457/fa

    IEEE: کپی

    علی پورمتعبد، انتظار محرابی نسب، فائزه ثریا، سحر مرادی، هایده حقیقی زاد، و مسعود طهماسیان، “اثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 15، no. 58، pp. 81–90، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button