مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

93
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

32
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش طرح واره فرهنگی و طرح واره زبانی بر درک خوانداری و شنیداری زبان آموزان زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر آشنایی فرهنگی و زبانی با یک متن و نقش آن در درک خواندن, درک شنیدن و مدت زمان خواندن آن متن است. الگوی نظری مورداستفاده در این بررسی الگوی طرح واره است که به دانش پیشین فرد از جهان اشاره دارد. این الگو ابتدا توسط کانت مطرح شد, اما این بارتلت بود که آن را رشد داد و به کار گرفت. بنابر این مفهوم, پردازش متن به واسطه دانش پیشین انباشت شده در ذهن خواننده/شنونده (الگوهای ذهنی) تسهیل می شود. برای بررسی این موضوع, سه متن از کتاب ریدینگ آیلتس مربوط به سال 2021 از بخش تاریخ بیشه زار در بریتانیا در اختیار سه گروه (کنترل, آشنا با طرح واره زبانی و آشنا با طرح واره فرهنگی, هر گروه 30 نفر و درمجموع 90 نفر) قرار گرفت. گروه کنترل هیچ آشنایی با طرح واره های زبانی و فرهنگی متن نداشت. گروه دوم با طرح واره های زبانی متن و گروه سوم با طرح واره های فرهنگی متن آشنایی داشتند. به منظور بررسی نقش طرح واره ها بر فرایند فهم خواندن, فهم شنیدن و مدت زمان خواندن و نیز مقایسه تفاوت این سه گروه با هم, سه آزمون روی این سه گروه انجام شد. نتایج حاکی از آن است که گروه کنترل در هر سه آزمون نمرات پایین تری نسبت به دو گروه دیگر به دست آورد. نتایج گروه آشنا با طرح واره زبانی هم بهتر از گروه آشنا با طرح واره فرهنگی متن بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوبخت، محسن. (1400). بررسی نقش طرح واره فرهنگی و طرح واره زبانی بر درک خوانداری و شنیداری زبان آموزان زبان انگلیسی. روان شناسی فرهنگی، 5(2 )، 63-77. SID. https://sid.ir/paper/1057667/fa

    Vancouver: کپی

    نوبخت محسن. بررسی نقش طرح واره فرهنگی و طرح واره زبانی بر درک خوانداری و شنیداری زبان آموزان زبان انگلیسی. روان شناسی فرهنگی[Internet]. 1400؛5(2 ):63-77. Available from: https://sid.ir/paper/1057667/fa

    IEEE: کپی

    محسن نوبخت، “بررسی نقش طرح واره فرهنگی و طرح واره زبانی بر درک خوانداری و شنیداری زبان آموزان زبان انگلیسی،” روان شناسی فرهنگی، vol. 5، no. 2 ، pp. 63–77، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1057667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button