مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مداخله آموزشی برای افزایش فعالیت فیزیکی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بر مبنای الگوی پریسید

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 54

چکیده

 زمینه و هدف: در گزارش سلامت مردم تا سال 2010 افزایش فعالیت فیزیکی جوانان, در صدر اولویت های بهداشتی قرار گرفته است. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی (lifestyle) می باشد. بی تحرکی و فعالیت فیزیکی ناکافی در کنار تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماری های مزمن به خصوص بیماری های قلبی و عروقی, دیابت, پوکی استخوان و غیره می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بر مبنای الگوی پریسید(PRECEDE)  بر افزایش فعالیت فیزیکی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی انجام یافته است.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی, یک مداخله آموزشی است که در مورد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تنکابن در سال تحصیلی 87 در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 300 نفر) انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات شخصی, پرسشنامه بین المللی فعالیت فیزیکی (IPAQ) و پرسشنامه محقق ساخته مطابق با مراحل الگوی پریسید بود. برنامه آموزشی طبق الگوی پریسید اجرا شد و گروه آزمون, آموزش مورد نظر را دریافت نمود. قبل از مداخله آموزشی و 2 ماه پس از مداخله دو گروه پرسشنامه های مربوط را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و STATA, آزمون های t, Chi-Square, آزمون آنالیز واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (a=0.05).یافته ها: پس از مداخله آموزشی, میانگین نمره عوامل مستعدکننده (آگاهی 15 امتیاز, گرش 5 امتیاز), قادرکننده (بهبود مهارت 15 امتیاز), تقویت کننده (تشویق خانواده و معلمان) در زمینه فعالیت فیزیکی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد, افزایش معنادار داشت (P<0.05).نتیجه گیری: یافته ها کارایی و تاثیر سودمند مداخله آموزشی بر مبنای الگوی پریسید در افزایش فعالیت فیزیکی در دانش آموزان را تایید می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    استبصاری، فاطمه، شجاعی زاده، داوود، مصطفایی، داوود، و فرح بخش، محمد. (1389). طراحی مداخله آموزشی برای افزایش فعالیت فیزیکی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بر مبنای الگوی پریسید. حیات، 16(1)، 48-54. SID. https://sid.ir/paper/106090/fa

    Vancouver: کپی

    استبصاری فاطمه، شجاعی زاده داوود، مصطفایی داوود، فرح بخش محمد. طراحی مداخله آموزشی برای افزایش فعالیت فیزیکی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بر مبنای الگوی پریسید. حیات[Internet]. 1389؛16(1):48-54. Available from: https://sid.ir/paper/106090/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه استبصاری، داوود شجاعی زاده، داوود مصطفایی، و محمد فرح بخش، “طراحی مداخله آموزشی برای افزایش فعالیت فیزیکی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی بر مبنای الگوی پریسید،” حیات، vol. 16، no. 1، pp. 48–54، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106090/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button